Sökning: "gehör pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden gehör pedagogik.

  1. 1. “Låter jag sådär?” : Ljudinspelning som verktyg i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Charlotta Valtersson; [2024]
    Nyckelord :Analys; digitala verktyg; inspelning; intervju; lärande; sociokulturellt perspektiv; sångundervisning; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med mer kunskap om hur ljudinspelning kan användas som ett verktyg för lärande i sångundervisning på ett estetiskt program på gymnasiet. Syftet har lett fram till tre frågeställningar: “Hur kan musiklärare använda ljudinspelning som ett verktyg för lärande i sångundervisning på gymnasiet?”, “Hur upplever sångelever, på ett estetiskt program i gymnasiet, ljudinspelning under sångundervisning?” och “Vilka verktyg kan sångelever på ett estetiskt program på gymnasiet använda för att äga sitt eget lärande med hjälp av sånginspelning?”. LÄS MER

  2. 2. Självupplevt absolut gehör i musikundervisning : Didaktiska konsekvenser och musikalisk påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Thunberg; [2024]
    Nyckelord :absolute pitch; relative pitch; gehör; undervisning;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur självupplevt absolut gehör (SAG) påverkar musikundervisningen i skolan. Fyra musikpedagoger med SAG har intervjuats och gett sin syn på fenomenet; hur de anser att deras SAG färgar/påverkar musikundervisningen och deras didaktik samt hur det påverkar deras eget musicerande. LÄS MER

  3. 3. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  4. 4. Harmonilära - en performativ konst med teoretisk täckmantel : Hur upplever klassiska musiker en mer praktiskt inriktad undervisning i harmonilära?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rasmus Fröderberg; [2023]
    Nyckelord :music theory; pedagogy; harmony; improvisation; partimento; musikteori; pedagogik; harmonilära; improvisation; partimento;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete grundar sig i en nyfikenhet kring praktiska övningar och komplement till den vanligtvis teoretiskt lagda undervisningen i musikteori. Den nutida forskningen uppmanar till en mer praktiskt inriktad undervisning då mycket av den musikteori som lärs ut idag saknar pedagogisk tanke. LÄS MER

  5. 5. Fångarnas kör : Musikgymnasiets obligatoriska körsång och dess påverkan på de köroerfarna eleverna

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Aaron Johansson; [2022]
    Nyckelord :Musik; hälsa; adolescent music identity; motivation; Self Determination Theory; musikgymnasium; körsång; gamifiering; körmetodik; compulsory; level grouping;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har, inspirerat av diskursteori, syftat till att fördjupa kunskaper om körmetodik för erfarenhetsmässigt blandade körgrupper. Utgångspunkterna har varit ämnena motivation, frivillig kontra obligatorisk musikundervisning, enskilt och kollektivt musicerande, Self Determination Theory, nivågruppering, gamifiering, skolans roll i samhället, körmetodik, genrer, relationellt arbete och musikens potential till emotionella uttrycksformer, om hur stor vikt det har för unga och vuxna musikutövare. LÄS MER