Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Har du gjort gehörsläxan? En kvalitativ studie om övningsmetodik kopplat till ämnet gehör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :André Lindblad; Andreas Bokros; Erik Meyer; [2023]
    Nyckelord :Gehör; Metakognition; Musik; Musiklära; Transkribering; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Ear training; Metacognition; Music; Music theory; Practice; Transcription; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : ‘Have you completed the ear training homework?’ is a qualitative interview study on teachers’ and students’ thoughts about ear training. In the study, 7 students and 6 teachers from different forms and levels of education were interviewed. LÄS MER

  2. 2. Praktiskt gehör - Framtagning och utvärdering av ett gruppbaserat övningsmaterial

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Martin Berggren; [2008]
    Nyckelord :gehör; praktisk gehörsövning; musikteori; jazz; ear training; practical ear training; music theory; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur man på ett praktiskt sätt kan knyta samman musikteori-, gehörs- och ensembleundervisningen. Syftet är att undersöka möjligheten att i jazzsammanhang träna sitt gehör i grupp vid sina instrument. Jag har utvecklat tre gehörsövningar som undersöks i den här studien. LÄS MER

  3. 3. Det är ju logiskt, men det är väldigt ologiskt om man jämför med allt annat logiskt.? - En studie om elevers syn på ämnet Gehörs- och musiklära.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linn Ahlqvist; [2006]
    Nyckelord :music theory; musikteori; ear training; gehörsövningar; upper secondary school; högstadiet; reflection; reflexion; integration; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Title: "It is logical, but not logical at all compared to every other logical thing." - A study about how students in upper secondary school reflect about their studies in Pitch and music theory. Pitch and music theory is a compulsory subject for music students in the art programme of upper secondary school of Sweden. LÄS MER