Sökning: "gehörsmusik"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet gehörsmusik.

  1. 1. Instuderingsfunderingar: Pianolärares syn på gehör och notläsning på estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anton Jaensson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasiet; Gehör; Notläsning; Digitala verktyg; Piano; Pianoundervisning; Estetiska Programmet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gymnasium; Piano education; Digital tools; Note reading; Playing by ear; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande studie strävar efter att sammanställa uppfattningar och insikter hos erfarna pianolärare på gymnasium i frågor kring gehör och notläsning. Samtliga informanter undervisar främst i gehörsmusik som jazz och rock/pop. LÄS MER

  2. 2. Vi ta´re på örat : En intervjustudie om folkmusiklärares tolkningar av begreppet gehör.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ronja Grafström; [2020]
    Nyckelord :by-ear learning; qualitative interview study; hermeneutics; oral transmission; oral skills; folk music; memorizing music; gehör; kvalitativ intervjustudie; hermeneutik; gehörsmusik; spela på gehör; gehörspraxis; folkmusik; gehörstradering; memorera musik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utreda vilka kunskaper och färdigheter olika lärare i folkmusik tolkar tillhör begreppet gehör och i detta belysa hur de själva använder sitt gehör i eget musicerande samt i sin undervisning. Tidigare forskning visar att gehör kan betraktas från många olika vinklar; både som metod eller strategi i undervisning och inlärning, som ämne i olika skolformer och som medfödda eller förvärvade kunskaper och färdigheter. LÄS MER

  3. 3. Från fiol till vibrafon : Att spela svensk folkmusik på ett för genren främmande instrument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sofia Tåhlin; [2018]
    Nyckelord :Traditional music; folkmusic; vibraphone; cultural tools; sociocultural theory; decentered master-learning; Gehörsmusik; folkmusik; vibrafon; kulturella redskap; sociokulturellt perspektiv; decentrerad mästarlära;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka min lärandeprocess när jag på det melodiska slagverksinstrumentet vibrafon studerar in tre folkmusiklåtar på gehör utifrån ljudinspelningar. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet och den decentrerade mästarläran. LÄS MER

  4. 4. ”Det som skvalper omkring i hjärnan är det som kommer ut.” : En intervjustudie av kompositionsprocessen i folkmusik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Kunze Pär; [2014]
    Nyckelord :Swedish traditional music; composition; the process in composing; improvisation; creation; creativity; divergent thinking; svensk folkmusik; komposition; kompositionsprocessen; improvisation; skapande; kreativitet; divergent tänkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur kompositörer inom genren svensk folkmusik idag går till väga när de komponerar ny musik, hur deras arbetsprocess ser ut och vilka arbetssätt de använder sig av. Det teoretiska perspektivet är hämtat från Stan Bennet och Max Grafs tidigare forskning om hur kompositionsprocessen ser ut för kompositörer inom konstmusikgenren. LÄS MER

  5. 5. Folk- och världsmusik på kulturskolan - en intervjustudie med fem tvärflöjtlärare

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rian van den Heuvelen Heuvel; [2009]
    Nyckelord :folkmusik; världsmusik; musikskola; kulturskola;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar fem tvärflöjtlärares argument att använda folk- och, eller världsmusik på den kommunalamusik- eller kulturskolan och hur de går tillväga när de använder det.Syfte: Få insikt i varför och hur de använder folk- och världsmusik i tvärflöjtundervisningen respektive ensemble-eller orkesterundervisning på kulturskolan. LÄS MER