Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Har du gjort gehörsläxan? En kvalitativ studie om övningsmetodik kopplat till ämnet gehör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :André Lindblad; Andreas Bokros; Erik Meyer; [2023]
    Nyckelord :Gehör; Metakognition; Musik; Musiklära; Transkribering; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Ear training; Metacognition; Music; Music theory; Practice; Transcription; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : ‘Have you completed the ear training homework?’ is a qualitative interview study on teachers’ and students’ thoughts about ear training. In the study, 7 students and 6 teachers from different forms and levels of education were interviewed. LÄS MER

  2. 2. Det absoluta gehörets betydelse i gehörsundervisning – En intervjustudie utifrån både elevers och lärares perspektiv på gymnasieskolan och musikhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julius Ekvall; [2023]
    Nyckelord :musik; instrument; ton; klang; pitch; absolut gehör; relativt gehör; music; tone; sound; absolute pitch; perfect pitch; relative pitch; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study focuses on ear training at secondary and university level where the phenomenon of absolute pitch is in focus. The study is partly from the perspective of two groups: students with absolute pitch, and teachers with experience teaching students with absolute pitch. LÄS MER

  3. 3. Skilda rum, ej tid : Studentfokuserad undersökning av synkron fjärrundervisning i folksång vid högre musikutbildning.

    L3-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för folkmusik

    Författare :Maria Misgeld; [2022]
    Nyckelord :zoom fatigue; blended learning; fjärrundervisning; folksång; Aloha; latens; gehörsundervisning;

    Sammanfattning : Jag har beskrivit och diskuterat de möjligheter och utmaningar som fjärrundervisning har inneburit för mig och mina sångstudenter under Coronapandemin. Mitt syfte var att fånga studenternas uppfattningar om huruvida traditionellt platsbunden, gehörstraderad sångundervisning var utbytbar mot nätbaserad synkron undervisning. LÄS MER

  4. 4. Konstgjord andning : Fjärrundervisning i musikteori under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Frykholm; [2021]
    Nyckelord :distansundervisning; musikteorimetodik; sociokulturell teori; gehörsundervisning; digitala hjälpmedel; musikpedagogik; medierande verktyg;

    Sammanfattning : Under covid-19-pandemin gick Sveriges gymnasieskolor över till fjärrundervisning. Detta innebar bland annat förändrade förutsättningar för undervisningen i många ämnen, inte minst musik. Musikteori är en central del i musikundervisningen på gymnasiet och ett särskilt fokus i denna uppsats. LÄS MER

  5. 5. GEHÖRS- OCH MUSIKLÄRA : – vad ska vi med det till?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Pontus Bertling; Martin Wennerberg; [2021]
    Nyckelord :gemu-undervisning; musikteori; estetiska programmet; musikinriktning;

    Sammanfattning : Studien utforskar elevers och lärares syn på gehörs- och musiklära på estetiska programmets musikinriktning, med fokus på uppfattningar om gehörsundervisning, musikteori och ämneskunskapernas användbarhet. Studien tar sin utgångspunkt i fenomenografin och sätter elevers och lärares upplevelser i centrum. LÄS MER