Sökning: "gemensam läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden gemensam läsning.

  1. 1. Att utveckla läsmotivation i undervisningen : En empirisk studie som undersöker hur en grupp svensklärare arbetar med läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Elin Amilon Rogerstam; Clara Kårelind; [2024]
    Nyckelord :läsning; läsmotivation; läsförmåga; skönlitteratur; högstadiet; svenskämnesdidaktik; Self-Determination Theory;

    Sammanfattning : Den senaste PISA-mätningen uppvisade de lägsta siffrorna sedan mätningens start år 2000 när det kommer till läsförståelse. Läsmotivation är en viktig del i att få barn och ungdomar att läsa litteratur och således utveckla läsförmågan, läsförståelse innefattat, och är därmed relevant inom svenskdidaktik. LÄS MER

  2. 2. Att sätta paradiset på papper : En (eko)feministisk läsning av trädgårdar och skrivande i Bodil Malmstens roman Priset på vatten i Finistère

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Olivia Cardelli; [2024]
    Nyckelord :Bodil Malmsten; Écriture féminine; Ekofeminism; Ekokritik; Feminism; Priset på vatten i Finistère; Skrivande; Trädgård;

    Sammanfattning : Föreliggande studie av Bodil Malmstens roman Priset på vatten i Finistère (2001) syftar till att undersöka berättarjagets förhållande till trädgårdsodling och skrivande. Analysen utgår ifrån ett (eko)feministiskt perspektiv (en kombination av ekokritisk, feministisk och ekofeministisk teori) på romanens framställning av människa–natur-dikotomin och skrivandets förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Salt och Peppar : En läsning av Toni Morrisons novell Recitatif utifrån det teoretiska perspektivet dekonstruktion

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sofia Benczy; [2024]
    Nyckelord :Toni Morrison; Recitatif; Derrida; Deconstruction; Metaphysics; Binary opposition; Non-contradiction; Dialectical differences; Overturning; Displacement; Toni Morrison; Recitatif; Derrida; Dekonstruktion; Metafysik; Binära motsättningar; Motsägelselagen; Dialektik; Omvälvning; Förflyttning;

    Sammanfattning : In this paper I’m studying Toni Morrison’s short story Recitatif (2022) through the perspective of deconstruction. I theorise about conceptual meanings and differences that occur and can be found in structures. LÄS MER

  4. 4. Värdet av att tillhöra en läsande gemenskap En kvalitativ intervjustudie om hur klasslärare och speciallärare beskriver att de utvecklar läsmotivation, läsintresse och tilltro till sin läsförmåga för elever i lässvårigheter i årskurs 1-3 och hur de samverkar i detta uppdrag.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Spindel; Ann-Christin Källman; [2023-10-23]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsintresse; tilltro; samverkan; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Tidigare internationell forskning visar att elevers läsmotivation på lågstadiet är den viktigaste förutsägelsen för hur mycket eleven läser, samt att mängden av läsning är av stor vikt både för läsförmågan och för elevernas kunskapsinhämtning i olika ämnen. Tidigare studier visar att elever i lässvårigheter ofta undviker att läsa och får därmed för lite tid att läsa. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och hinder vid arbete med evidensbaserad högläsning i praktiken : Utifrån lärarnas perspektiv, en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Patricia Salo; Lina Moberg; Angela Solar; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; Gemensam läsning; Implementering; Evidensbaserat; Årskurs 1–3; Svenska;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie fokuserar på att undersöka lärarnas inställning till arbetet med evidensbaserad högläsning i undervisningen samt identifiera eventuella hinder vid implementering av aktuell forskning gällande högläsning. Den teoretiska utgångspunkten i arbetet är implementeringsforskning där vi valt att analysera insamlat material utifrån implementeringsforskningens begrepp förstår, kan och vill. LÄS MER