Sökning: "gemenskap och identitetsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden gemenskap och identitetsskapande.

  1. 1. Att behålla bankanställda - En kvalitativ studie om employee retention utifrån ett identitetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Pernmyr; Sanina Salihovic; [2024-02-13]
    Nyckelord :employee retention; social identitetsteori; social identitet; professionell identitet; organisationsidentitet;

    Sammanfattning : Svenskar byter jobb allt oftare och denna rörlighet på arbetsmarknaden är kostsam för arbetsgivarna. Då det har visat sig att frivillig personalomsättning i många fall skulle kunnat kunnat motverkas av arbetsgivaren är det relevant att utforska hur organisationer kan arbeta med bibehållandet av personal. LÄS MER

  2. 2. Den rullande livsstilen. En kvalitativ studie om identitetsskapande inom vanlife-kulturen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Jonsson; Mya Lawson; [2024-01-23]
    Nyckelord :vanlife; subkultur; konsumtion; identitetsskapande; consumer culture theory; minimalism; hållbarhet; marknadsföring;

    Sammanfattning : Vanlife är en subkultur som består av individer som väljer att bo eller resa i en van som de har byggt om till ett hem. Detta kan ses som ett alternativt levnadssätt jämfört med traditionella boenden och resesätt. Konsumtion sker inom vanlife-kulturen genom inköp av produkter till vanen och även genom allt som har med livsstilen att göra. LÄS MER

  3. 3. Dubbla kulturer och identitetens mångfald : Identitetsskapande hos andra generationens invandrare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Beri Aldur; [2024]
    Nyckelord :identity; ethnic identity; biculturalism; intersectionality; social identity theory;

    Sammanfattning : Individer som befinner sig mellan olika kulturer upplever ofta utmaningar associerade med dubbelidentitet. Syftet med denna studie var att undersöka hur andra generationens invandrare upplever sin identitet när de har föräldrar med annan etnisk bakgrund än svensk. LÄS MER

  4. 4. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER

  5. 5. ”Resultatet är oftast väldigt glädjefyllt när man får stå på scen, men vägen dit kan vara väldigt tuff” : En kvalitativ studie om motivation och identitetsskapande inom en scenkonstnärlig yrkesgrupp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Caroline Ljungberg; Linde Schumann; [2023]
    Nyckelord :performing arts; social situations; social influence; motivation; work identity; scenkonst; sociala situationer; social påverkan; motivation; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Det scenkonstnärliga arbetet ger lätt intrycket av att vara nära sammankopplat med personliga intressen och hobbys och anses därmed ofta vara ett lyxigt och tacksamt yrke. Yrket består dock av både mentalt och fysiskt påfrestande situationer som innebär mycket jämförelse med konkurrenter och kräver ett starkt självförtroende av individen för att etablera sig inom branschen. LÄS MER