Sökning: "gemenskap vi-känsla"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden gemenskap vi-känsla.

  1. 1. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Nordin; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :rastaktiviteter; rasten; inkludering; vi-känsla; gemenskap;

    Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities.    Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER

  2. 2. Gemenskap i gudstjänst : En etnografisk studie av gemenskapens betydelse i den svenskkyrkliga gudstjänsten

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Richard Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Gudstjänst; Social gemenskap; Svenska kyrkan; Etnografi; Symbolisk interaktionism; Emotioner;

    Sammanfattning : Det finns endast ett fåtal studier i Sverige som berör mellanmänskliga relationer i och kring svenskkyrkliga gudstjänster. Föreliggande studie intresserar sig därför på mänskliga relationer i gudstjänsten och hur de påverkar den. LÄS MER

  3. 3. Drama för en bättre vi-känsla på fritidshem och i skola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alek Mestan; [2017]
    Nyckelord :Drama; vi-känsla; värdegrundsarbete; fritidshem; förskoleklass; grundskola;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbete syftar till att skapa en bättre vi-känsla hos eleverna på förskoleklass och fritidshemmet genom att arbeta med drama under fem veckor. Studien genomfördes i två delar, den första är under förskoleklassens olika samlingar och den andra delen är planerade dramapass i fritidshemsverksamheten. LÄS MER

  4. 4. Sångpåse - "Jag tar en groda" : En studie om musikens betydelse för språkinlärning hos nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Susanna Rafwelsäter; [2017]
    Nyckelord :Music; children; preschool; singtime; Musik; språkinlärning; sångpåse; barn; sångsamling;

    Sammanfattning : Musik är mycket mer än en sång, den stimulerar inlärningen. Syftet med studien har varit att undersöka musikens betydelse för nyanlända barn då det kommer till språkinlärning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer där frågeområdena är skrivna i förväg men med möjlighet till olika följdfrågor. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan föräldrar, barn och pedagoger på föräldrakooperativ : en intervjustudie om samverkans betydelse för barn i behov av särskilt stöd, sett ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Eva Kloth; [2010]
    Nyckelord :samverkan; föräldrakooperativ; föräldrar; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med den här studien har varit att med hjälp av en kvalitativ ansats belysa samverkans betydelse för barn i behov av särskilt stöd, på föräldrakooperativ.  Jag har undersökt hur samverkan ser ut på de olika kooperativen, vilken betydelse samverkan har för alla barn, generellt och vilken betydelse samverkan har för barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER