Sökning: "gen- der"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden gen- der.

  1. 1. Assessing of traffic calming measures

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Elsa Erixon; Fanny Erlandsson; [2023]
    Nyckelord :Farthinder; trafikplanering; trafikmiljö; trafiksäkerhet; miljöeffekter; ekonomi; olycksdata; buller;

    Sammanfattning : Norrköpings kommun stÃ¥r inför mÃ¥nga utmaningar gällande den rÃ¥dande tillväxtsituationen. OmrÃ¥det Västra staden, som innefattar stadsdelarna SÃ¥pkullen, Ektorp och Kneippen, ska utökas med cirka 2000 nya bostäder. LÄS MER

  2. 2. Study of the Taxonomy of Carnivores from the Eocene-Oligocene of the Quercy Area, France

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Paleobiologi

    Författare :Julien van der Hoek; [2021]
    Nyckelord :Quercy; Carnivora; Amphicyonidae; Eocene; Oligocene; taxonomy;

    Sammanfattning : The Quercy area of France is an important site for mammal palaeontology, yet 19th century collections of this area, such as the one in the Department of Palaeobiology, Naturhistoriska riksmuseet, remain understudied due to not being well updated taxonomically and correlated stratigraphically. An updated taxonomy was created for the postcranial material of the collections, as well as the dental material originally identified to the amphicyonid genera Amphicyon, Haplocyon and Pseudocyon through study of morphological characteristics and measurements. LÄS MER

  3. 3. Konsten att öva! : En kvantitativ forskningsstudie om i vilken utsträckning musikstuderande får möjlighet att lära sig att öva inom ramen för sång- och instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sandra Cardinal Dal; [2020]
    Nyckelord :practice; methods; strategies; vocal and instrumental teaching; survey study; gen- der; instrument; genre; övningsmetoder; övningsstrategier; sång- och instrumentalundervisning; enkätstu- die; kön; instrument; genre;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvantitativa studie har varit att ta reda på i vilken utsträckning musik- studerande elever och studenter upplever att de kan öva strukturerat och effektivt samt om sång- och instrumentallärare, inom ramen för sin undervisning, lär sina elever detta. Avsikten var också att ta reda på om det med anknytning till detta finns samband eller variationer bland respondenterna kopplat till någon av bakgrundsfaktorerna kön, instrument, genre eller skol- form. LÄS MER

  4. 4. Do international training programmes on gen- der equality have transformative potential? - An exploration into a gender programme.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen; Lunds universitet/Graduate School; Lunds universitet/Master of Science in Development Studies

    Författare :Saga Tullgren; [2018]
    Nyckelord :Gender Equality; Serbia; Feminism; International Training Pro- grammes; and Development.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This is an exploratory study attempting to expand the limited literature covering international training programmes (ITPs) with a gender focus. ITPs are a capacity development tool used by organisations such as, among others, Sida. LÄS MER

  5. 5. "Världen är en saga! Sagan är en värld! Ja, vännen, det har du rätt i! Men varje saga har en moralisk mening och budskap” (Adam Mickiewicz) : En uppsats om genus och jämställdhet i barnlitteraturen i Sverige, Polen och Turkiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Arzu Baybek Mehlich; Marta Berezak; [2017]
    Nyckelord :children s books; gender; gender equality; stereotypes; semiotic text and image analysis; barnbokanalys; genus; jämställdhet; stereotypa könsroller; semiotisk text och bild analys;

    Sammanfattning : The aim of this research is to study how gender is constructed and represented in children's literature through image and text analysis of the four selected children's books from respectively Sweden, Poland, and Turkey. Through our analysis we want to demonstrate the prevailing gender discourses expressed in children's books through text and image. LÄS MER