Sökning: "gender and teacher control"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden gender and teacher control.

  1. 1. Engelskspråkig barnlitteratur och genusnormer i undervisningen för årskurs F-3, en forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Granberg; Michelle Kuru; [2023]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; strategies; methods; pedagogy; gender awareness; gender stereotypes; norms; education; Sweden; ESL; EFL and English;

    Sammanfattning : This research overview describes the potential of children’s literature in English and how it can be used in teaching for grades 1 to 3, including preschool, to make students aware of gender norms and gender stereotypes. This topic is important due to the Swedish school's value-based mission. LÄS MER

  2. 2. “Då får du inte komma på mitt kalas!” : Hur makt tar sig uttryck i barns relationsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Amanda Anderberg; Elin Kjellgren; [2022]
    Nyckelord :Children; control; gender; power; relationship; social actor;

    Sammanfattning : The aim of the study is to broaden the existing research that touches how power expresses itself and distributes in childrens relationship building. The purpose is to study childrens relationship building and how power and gender affects one another. LÄS MER

  3. 3. Gender equality perception among secondary students at an international school in Spain.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema Barn

    Författare :Agnieszka Kruszyńska-Ziaja; [2022]
    Nyckelord :gender; gender equality; gender mainstreaming; education; fairness; responsibility; control; secondary school; children’s voices; Spain;

    Sammanfattning : The thesis focuses on the way the secondary students of an international British curriculum school in Spain portray gender equality. It analyses the themes emerging from a focus group discussion with a close consideration of the concepts of gender, gender equality, and gender mainstreaming. LÄS MER

  4. 4. Jämställdhetsarbetet på skogsmästarprogrammet : en kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Anna Ekberg; Emma Eriksson; [2021]
    Nyckelord :jämställdhetsarbete; Sveriges lantbruksuniversitet; Skogsmästarskolan;

    Sammanfattning : 2011 tog regeringen, tillsammans med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och andra branschorganisationer ett krafttag för att öka jämställdheten inom skogssektorn med syfte att skapa en konkurrenskraftig näring genom mångfald. Utbildning, arbetsliv och enskilt skogsägande var tre områden som initiativet skulle fokusera på och målet för utbildningsområdet var att göra de skogliga utbildningarna mer attraktiva för både kvinnor och män. LÄS MER

  5. 5. Konstruktioner av förskolläraren : Förskollärarsubjektet i kvalitetsgranskningar år 2000-2018

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Alexandra Zahariadis Palmaer; [2021]
    Nyckelord :Preschool teacher; discourse analysis; policy analysis; governance; quality control; neo-liberalism; Förskollärare; diskursanalys; policyanalys; styrning; kvalitetsmätning; nyliberalism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att analysera och jämföra konstruktioner av förskollärarsubjektet i statliga kvalitetsgranskningar av den svenska förskolan under åren 2000–2018, samt att analysera diskursiva förskjutningar kring ’förskolläraren’ under samma tidsperiod. Studien tar sin teoretiska och metodologiska utgångspunkt i Carol Bacchis poststrukturalistiska policyanalys, även kallad WPR-analys. LÄS MER