Sökning: "gender coding"
Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden gender coding.
1. Gendered Language in English Job Advertisements and the Perception of Potential Applicants within Electrical and Electronic Engineering in Sweden
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : This mixed-method study investigates the use of masculine and feminine-coded words (i.e., words associated with gender stereotypes) in English job advertisements in Sweden, focusing on the male-dominated Electronic and Electric engineering field in Sweden (SCB, 2022). LÄS MER
2. Moder Sveas döttrar – livsgiverskor för ett svenskt Sverige : En komparativ analys av reproducerandet av svensk nationalism i kvinnotidskrifterna Idun och Morgonbris mellan 1919–1927
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet för denna uppsats är att undersöka hur nationalism reproducerades i Sverige under 1920-talet. Uppsatsen gör detta från ett genusperspektiv genom att använda sig av Nira Yuval-Davis begrepp biologisk- och kulturell kvinnlig reproducerande av nationalism. LÄS MER
3. Mediernas dopningsdrama: en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen om sex kända svenska dopninsfall
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Nyhetsmedia har en stor roll i att forma samhällets uppfattningar om händelser. Genom att studera skandalrapportering kring dopning utifrån ett genusperspektiv belyses mediernas roll i skapandet och upprätthållandet av könsstereotyper och könsnormer inom såväl skandalrapportering som nyhetsjournalistik. LÄS MER
4. Ledarskap & Femininitet - En kvalitativ studie av tre kvinnor i chefspositioners syn på femininitet i relation till ledarstereotyper och det egna yrkesutövandet.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : This study’s purpose was to examine how 3 female managers subjectively thought about and related to femininity in relation to their leadership role. The emphasis was put on how the respondent viewed perceptions about leadership as a socially constructed concept, upon gender norms and a traditionally masculine leadership stereotype, and if, and how, they themselves consider this to have affected the way they act and relate to femininity in their working environment. LÄS MER
5. Exposing stereotypes: A content analysis of Swedish television advertisements
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : Stereotypes in television advertising have long been a topic of interest to researchers. Existing studies have shown that both gender stereotypes and age stereotypes are still present in advertising despite changing gender and age roles in society. LÄS MER