Sökning: "gender computer games"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden gender computer games.

  1. 1. Kvinnobilder i Två Total War- dataspel

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ludvig Stoltz; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis investigates the portrayal of medievalism and the female images in computergames by examining the strategy game Medieval II Total War and fantasy strategy game TotalWar Warhammer II through a feminist lens.The study employs gender theories and game analysis, drawing on Laura Mulvey's "The MaleGaze" theory to identify and analyze genders as well as historical aspects of the games. LÄS MER

  2. 2. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER

  3. 3. Japanese Juxtaposition : A comparative study of Japanese and Western adult games

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Kamiab Ghorbanpour; [2023]
    Nyckelord :Computer games; Ethnography; Japan; Adult Games; Video game industry; Japanese.;

    Sammanfattning : Japanese games have received extensive attention in academic and non-academic research. However, there has been a noticeable lack of study on Japanese adult games, despite their significant presence within the industry. LÄS MER

  4. 4. The Class of Us: A Study Across Several Schools in Sweden Comparing the EFL Comprehension of Playing the Video Game The Last of Us Versus Viewing the Television Adaptation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Robert Bång; Simon Torffvit; Anton Grandi; [2023]
    Nyckelord :Comparative; Comparative Study; Quantitative; English; EFL; English as a Foreign Language; SLA; Second Language Acquisition; Comprehension; Test; Video Games; Video Game; CALL; Computer assisted language learning; The Last of Us; TLoU; The Last of Us: Remastered; Naughty Dog; PlayStation; HBO; Home Box Office; Game; Games; Computer Games; Skolverket; Upper Secondary School; Gymnasiet; Gymnasieskolan; Sweden; Control Group; Immersion; Multimodality; Interactivity; Interactive; Television; Television series; Media; Audiovisual media; Audiovisual; Large-scale; Gender; Program; Video Game Literacy; Game Literacy; Narrative; Educational; Serious Games; Mature; Problem of Content; Attitudinal; Survey; Likert-scale; Likert; Interventionist; Narratology; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Contemporary English as a foreign language (EFL) classrooms in upper secondary schools in Sweden make frequent use of receptive media such as movies and television to facilitate language learning. The more interactive medium of video games is seldom used for the same purpose, despite previous research indicating that the added layer of interactivity can bring benefits such as improvements to vocabulary, written production and reading comprehension. LÄS MER

  5. 5. MousePunk - Care & Justice

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Hugo Drakemyr; Gustaf Wiktorén; [2022]
    Nyckelord :Role Playing Game; CRPG; Ethics of Morality; Behavior; Justice and Care; Play; Genus; Rollspel; CRPG; Moraletik; Beteende; Justice och Care; Lek; Genus;

    Sammanfattning : MousePunk är en undersökning som strävar efter att inkludera de två observerbara lek- och spelstilarna i digitala spel, som tydligt skiljer olika personer åt och projektet visar att spelstilarna är beteendemönster som finns omnämnt i moraletiken. Redan hos barn är dessa beteende observerbara i deras sätt att leka. LÄS MER