Sökning: "gender depictions"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden gender depictions.

  1. 1. Hem, äktenskap och andra faror i Aurora Ljungstedts Hin Ondes hus (1853) : En studie av romanens kopplingar till female gothic

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fredrik Back; [2024]
    Nyckelord :Aurora Ljungstedt; Hin Ondes hus; the Gothic; Female Gothic; das Unheimliche; Aurora Ljungstedt; Hin Ondes hus; Gotik; Female Gothic; das Unheimliche;

    Sammanfattning : Hin Ondes hus är Aurora Ljungstedts debutroman från 1853. Tidigare forskning har uppmärksammat romanen som en av Sveriges första och mest renodlade gotiska romaner. Hur ideologiska aspekter såsom genusfrågor kommer till uttryck i texten är dock outforskat till övervägande del. LÄS MER

  2. 2. Att upprätthålla eller utmana genuskontraktet? : En tematisk analys om hur kvinnors delaktighet i gängkriminalitet skildras i svensk media

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Felicia Modén; Hilma Bäck; [2024]
    Nyckelord :Gang-related crime; gender; women; men; participation; newspaper articles; media; Gängkriminalitet; genus; kvinnor; män; delaktighet; tidningsartiklar; media;

    Sammanfattning : Gang crime is a growing social problem that involves both women and men. The purpose of the study is to contribute knowledge about how female involvement in gang crime is portrayed in the Swedish media and what similarities and differences exist in the media's portrayal of women's and men's involvement in gang crime. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärare på filmduken : En kvalitativ karaktärsanalys och litteraturstudie ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Lomgren; Tove Welander; [2024]
    Nyckelord :Genus; Film; Idrottslärare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare framställs i svenska filmer ur ett genusperspektiv samt hur framställningarna förhåller sig till internationella idrottslärarporträtteringar. Studien kommer att besvara följande frågeställningar: - Vilka egenskaper och karaktärsdrag tillskrivs manliga och kvinnliga idrottslärare i svensk film?- Vilka skillnader respektive likheter finns mellan svenska och amerikanska framställningar av idrottslärare? Teori och metod Studien har en kvalitativ ansats som tar avstamp i den fenomenologiska metoden. LÄS MER

  4. 4. “Alla vet vad ADHD är, men ingen vet vad det innebär” : En intervjustudie om ADHD-diagnostiserade personers upplevelse av det ökade innehållet på sociala medier som påstår sig gestalta diagnosen.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Antonia Sjöström; Lydia Walter; [2024]
    Nyckelord :ADHD; Mediatization; Social Media; Self image; Phenomenology;

    Sammanfattning : In an increasingly mediatized society, there are only a few aspects of our lives that remain absent online. The purpose of this study was to gain an understanding of which role the mediatization of the discourse about ADHD has in the lifeworlds of individuals with the diagnosis. LÄS MER

  5. 5. SPEGLA VERKLIGHETEN ELLER DET VACKRA, LYCKLIGA LIVET? En kvantitativ studie om medelålders kvinnors attityder till normbrytande- och stereotypisk kvinnlig klädreklam.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ida Bolin; Lisa Johnsson; Emma Jood; [2023-03-10]
    Nyckelord :Femvertising; Stereotypical advertising; Norm-breaking advertising; Normbrytande reklam; Stereotypisk reklam; Attityd;

    Sammanfattning : Executive summary The advertising industry is growing more than ever and is thought to be one of the most influential institutions in society by some researchers. What’s even more interesting is the connection between advertising and its tremendous effects on individuals as well as society at whole. LÄS MER