Sökning: "gender stereotyping"
Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden gender stereotyping.
1. Mode på museum : En analys av tre svenska utställningars gestaltning och skildring av mode, kvinnor och stereotyper
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : The following thesis aim is to examine and acknowledge a subject and material that has been overlooked in museological research. More specifically, the visual and material embodiment of fashion. LÄS MER
2. STEREOTYPICAL OR NON-STEREOTYPICAL? : WHICH HATE CRIMES ARE EASIER TO CATEGORIZE?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Hate crime is an umbrella concept where the motive is to violate an individual or group based on their ethnicity, skin color, religious beliefs, sexual orientation, or gender identity or expression. This study examined police reports from the year 2018, marked as hate crimes. LÄS MER
3. En undersökning om representationen av romantiska relationer i tre av 2010-talets populäraste romantiska komedier
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : In today's society, most media users are aware that the image of reality that media producers create differs from real life. However, the knowledge about the power that the media holds is forgotten in daily media use. LÄS MER
4. ”Störst på fotboll” : En kvantitativ innehållsanalys av Fotbollskanalens gestaltning av dam- och herrfotboll i sina Instagraminlägg under 2022
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The representation of women in sportsmedia is still lacking in 2023. Studies finds that women and men are not represented in the same way in social media and the change to more equal media coverage is slow. LÄS MER
5. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER