Sökning: "gender-orders"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet gender-orders.

  1. 1. Kvinnors karriärmöjligheter inom medelstora revisionsbyråer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Veronica Packalén; Tilda Waldau; [2021]
    Nyckelord :Audit; gender equality; women s career opportunities; glass ceiling; gender labeling; organizational structure; organizational culture; Revision; jämställdhet; kvinnors karriärmöjligheter; glastak; könsmärkning; organisationsstruktur; organisationskultur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att förklara vilka faktorer som spelar in i kvinnliga revisorers karriärval samt hur glastak och jämställdhet upplevs av kvinnliga revisorer inom medelstora revisionsbyråer. Syftet kommer att besvaras med hjälp av två frågeställningar; Vilka faktorer spelar in i kvinnliga revisorers karriärval inom medelstora revisionsbyråer? Upplever kvinnliga revisorer inom medelstora revisionsbyråer att de har samma möjligheter att utveckla ett bra samspel mellan hem och arbete som manliga revisorer? Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk presenterar inledningsvis kvinnors förutsättningar i tidigare mansdominerade branscher och hur könsmärkning av yrkesroller leder till att traditionella könsordningar upprätthålls. LÄS MER

  2. 2. "Han är ju vår lagkapten" : Elevers perspektiv på lärarens trovärdighet vid betyg och bedömning i Idrott och Hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Madeleine Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Credibility; gender; grading and assessment; physical education; Betyg och bedömning; genus; Idrott och Hälsa; trovärdighet;

    Sammanfattning : Följande studies syfte är att undersöka elevers perspektiv på lärarens trovärdighet vid betyg och bedömning i Idrott och Hälsa. Vidare genomsyras studien av Hirdmans (2003) genusteori i syfte att studera huruvida genus påverkar elevernas syn på lärarens trovärdighet. LÄS MER

  3. 3. "Det sitter i väggarna" - en etnologisk studie av kvinnliga studenters erfarenheter av genusnormer på Musikhögskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Eva Malmberg; [2018]
    Nyckelord :Gender; education; music; masculinity; hegemony; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The intention of this thesis has been to study women students and their experiences of norms and unwritten rules at the Academy of Music in Sweden. Through qualitative methods, six women students have contributed with their stories, thoughts and ideas of gender normative systems at the school. LÄS MER

  4. 4. Mellan tanke och handling : Reflektioner kring slöjdlärare och genus i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ewelina Lundholm; Hanna Bakke; [2015]
    Nyckelord :Gender studies; sloyd education; Genusteori; Textilslöjd; Trä- och metallslöjd; Intention; Realisering;

    Sammanfattning : The study intends to shed light on how teachers in the subject sloyd, both within textile- and wood- and metal sloyd, relate to gender in their intentions and in their action in school practice and the possible discrepancy in between. Furthermore, the study aims to investigate how the historical legacy of gender coding in sloyd affect teachers in today’s education. LÄS MER

  5. 5. "Det är inte så enkelt..." : En kvalitativ studie om socionomstudenters uppfattningar kring kön i relation till socialt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Ellen Fridlund; Samuel Nabavi; [2014]
    Nyckelord :gender; sex; social work; social work student; genus; kön; socialt arbete; socionomstudent;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa uppsats har varit att utifrån ett genusvetenskapligt perspektiv studera socionomstudenters uppfattningar kring kön i relation till socialt arbete. Studiens övergripande syfte samt frågeställningar har besvarats genom att sex socionomstudenter har intervjuats inom ramen för två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER