Sökning: "gendered school"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden gendered school.

  1. 1. Högstadielärares osynliga arbete : och dess påverkan på arbetsmiljön ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amalia Näsman; Moa Björnehall; [2023]
    Nyckelord :gendered organizations; gender perspective; high school teachers; invisible work; work environment; arbetsmiljö; genusperspektiv; högstadielärare; könade organisationer; osynligt arbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar en kvalitativ studie av fenomenet osynligt arbete bland svenska högstadielärare. Genom att genomföra 13 semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga högstadielärare är syftet att undersöka hur fenomenet osynligt arbete ser ut inom svensk högstadieskola. LÄS MER

  2. 2. Menstrual Blood, Sweat and Tears: A Qualitative Study on Women’s Menstrual Health Management at Workplace Settings in Maputo, Mozambique

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Ellinor Berglund; [2023]
    Nyckelord :menstrual health management; Mozambique; decent work; gender equality; socio-ecological model of health.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Equal participation in safe and decent work is a crucial factor for achieving gender equality. Despite this, gender-based obstacles remain as workplaces often fail to ensure the human rights, health, and general wellbeing of their employees, with menstrual health being an especially neglected aspect of the gendered workplace experience. LÄS MER

  3. 3. The Modern Gender Gap? A comparative analysis of young men´s and women’s views on national security

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Fanny Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : When examining individuals' perspectives on political issues, gender appears to be a crucial indicator. Political issues are viewed differently by men and women, according to previous research. Data from previous research also show that men and women have different perspectives on national security. LÄS MER

  4. 4. Uppfattningar av det genusbetonade musikklassrummet : En kvalitativ studie om hur genus uppfattas av musiklärare på högstadiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anna Westher; [2023]
    Nyckelord :Gender; gender theory; music education; phenomenography;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate teachers' perceptions of students' construction of gender in the music classroom at lower secondary schools in Sweden, as well as their methods of avoiding normative positions. To study this, gender theory is used, as it was felt to be the most suitable theory for what the essay intends to investigate. LÄS MER

  5. 5. Studie- och yrkesvägledarens arbete med att förebygga könstraditionella gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Janet Linderos; Maria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; normkritik; skolledning; studie- och yrkesvägledning; traditionella könsmönster.;

    Sammanfattning : Forskning visar att normer och strukturer har stor påverkan på könsbundna studie- och yrkesval för elever inför gymnasievalet. Genom en kvalitativ metod har vi intervjuat sju studie- och yrkesvägledare på högstadiet, med syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar de har i sitt arbete med att förbereda högstadieelever inför gymnasievalet. LÄS MER