Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter : Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joel Spångberg; Ruben Antius; [2024]
    Nyckelord :Empati; dömande; mänskliga rättigheter; historiemedvetande; flerperspektivism; genetiskt perspektiv; genealogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Human rights are a relatively modern term that has a key role in our globalized society. Before human rights were developed, European colonialism was dominating the world arena and the rights that came with it. LÄS MER

  2. 2. Existentiell hälsa, Teori och användning i dagens svenska samhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Olof von Knorring; [2023]
    Nyckelord :Socialantropologi; existentiell hälsa; KASAM; Heidegger; Cecilia Melder; Existential health; Social Sciences; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study the concept of existentiel helth (Swedish: Existentiell hälsa) from an anthropological, theoretical and genealogical perspective, including when and where the concept came to be in Sweden. I will also investigate how understood and used the concept is in today´s Swedish society, through both litterature review and in-depth interviews. LÄS MER

  3. 3. Teori och praktik i historieämnet : En jämförelse mellan historia i Gy11 och Skolverkets förslag till ny läroplan från och med år 2025

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Dennis Thunell Karabegovic; [2023]
    Nyckelord :Historia; läroplaner; gymnasieskolan; Gy11;

    Sammanfattning : Från och med år 2025 kommer en ny läroplan för gymnasieskolan att implementeras. I och med detta kommer alla ämnen att få ett nytt centralt innehåll, nya kursstrukturer och nya bedömningsstrukturer. LÄS MER

  4. 4. När vi vänder oss mot historien : En analys av genetiska och genealogiska perspektiv i gymnasieelevers svar på prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Erik Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genealogiskt; Genetiskt; historiedidaktik; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Historia ska i gymnasieskolan utveckla elevers förmåga att använda historien som en referensram för att bättre kunna förstå sin samtid och därmed även sin framtid. Detta kallas även för historiemedvetande. I detta sammanhang utgör en grund att förstå att vi människor är och har en historia. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på det genetiska och genealogiska perspektivet i läromedel : En kvalitativ studie om lärares resonemang kring sin användning av olika läromedel i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Victoria Andrews; [2020]
    Nyckelord :Historieundervisning; genetiskt; genealogiskt; historiemedvetande; historiebruk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fokusera på hur lärare använder sig av det genetiska och genealogiska perspektivet i valet av olika läromedel i sin historieundervisning. Studiens tyngd ligger på den didaktiska frågan hur. Metoden som används i denna studie är av kvalitativ karaktär. LÄS MER