Sökning: "generalklausul marknadsföringslagen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden generalklausul marknadsföringslagen.

  1. 1. Renommésnyltning enligt generalklausulen - En win-win situation för en snyltare?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Amanda Nyström; [2016]
    Nyckelord :civilrätt; företagsekonomi; marknadsrätt; renommésnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Branding är en stor business i dagens affärsvärld. Termen används för att beskriva ett företags varumärkeskapitalsuppbyggande åtgärder. Det varumärkeskapital som byggs upp via brandingåtgärder utgör numera ofta en av ett företags mest betydande tillgångar. LÄS MER

  2. 2. Brandsnyltning - Branding med bitter eftersmak

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Jacob Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Branding; Marknadsföringslagen; renommésnyltning; varumärken; brandsnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Branding definieras i denna uppsats som alla marknadsföringsaktiviteter ett varumärke använder för att synas, stärka, definiera och särskilja sig samt den goodwill som erhålls av dessa marknadsföringsåtgärder. Detta innefattar således reklam, events, utskick, sponsring etcetera. LÄS MER

  3. 3. Den nya marknadsföringslagen (2008:486)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Lind; [2008]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsrätten är det system av rättsregler som drar upp rättsliga gränser för företagens handlande på marknaden genom ramregler som särskilt behandlar företagens etablering, konkurrens, marknadsföring, prissättning och avtalsvillkor samt skyddet för konsumenterna. MFL är den del av marknadsrätten som innehåller de rättsliga styrmedlen för företagens åtgärder på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföring i MFL:s gränsland - något om god marknadsföringssed i rättslig och utomrättslig bemärkelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Samuel Rempe; [2007]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett ramverk av olika bestämmelser, riktlinjer och instanser verkar idag för att tillförsäkra en hög, etisk standard på marknadsföringsåtgärder i Sverige. Regleringen är delvis av rättslig karaktär, men utgörs också av utomrättsliga normer - utvecklade av näringslivet självt - vars efterlevnad tillförsäkras genom olika s.k. LÄS MER

  5. 5. Skadeståndssanktionen i marknadsföringslagen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Malin Sundqvist; [2004]
    Nyckelord :Skadeståndsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka skadeståndssanktionen i marknadsföringslagen (1995:450), MFL, utifrån frågorna vilka förutsättningar som krävs för skadestånd, hur skadeståndet beräknas samt om sanktionen är effektiv. Lagen skyddar näringsidkare och konsumenter mot otillbörlig marknadsföring. De materiella reglerna består bl. LÄS MER