Sökning: "generation y självförverkligande"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden generation y självförverkligande.

  1. 1. Generationen som värdesätter personlig utveckling : - En kvantitativ undersökning av vad som motiverar generation Y på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Camilla Björklund; Madelene Kallhed; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks vilken ledarskapsstil generation Y behöver för att motiveras i sitt arbete samt hur 80- och 90-talister skiljer sig åt gällande hur de motiveras. Studien utgår från en ledarskapsmodell, Full Range Leadership, och fördjupar sig främst i ledarskapsstilarna transformativt- och transaktionellt ledarskap. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar värdeorientering preferens av organisationsattribut? - En kvantitativ undersökning av relationen mellan materialistisk/postmaterialistisk värdeorientering och preferens av organisationsattribut hos Generation Y

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Malin Johansson Tziampazis; [2014]
    Nyckelord :universum; employer branding; organisationsattribut; postmaterialism; materialism; Inglehart; Generation Y; generation; kohort; surveyundersökning; elektroniska enkäter; Social Sciences;

    Sammanfattning : I en tid präglad av globalisering, teknisk innovation och individualism har kampen om talangfulla medarbetare vuxit fram. Arbetsgivarens behov av att framstå och uppfattas som attraktiv har kommit att bli betydande, speciellt i relation till Generation Y som olikt tidigare generationer byter arbetsgivare flera gånger under sin yrkeskarriär. LÄS MER

  3. 3. Hur behåller vi dig? - En kvalitativ studie om Generation Y:s syn på motivation i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Patricia Bäck; Erik Karhu; [2013-01-10]
    Nyckelord :Generation Y; Inre Motivation; Yttre Motivation; Motivationsfaktorer; Ledarskap;

    Sammanfattning : Studien syftar till att kartlägga vad den nya generationen, även kallad Generation Y, motiveras av i arbetslivet och om det skiljer sig mellan inre eller yttre motivationsfaktorer. Eftersom Generation Y skiljer sig från tidigare generationer finns ett behov att förstå vad som krävs för att attrahera och behålla denna unga arbetskraft. LÄS MER

  4. 4. Identiteter på marknaden : Arbetets värde och hur organisationer bemöter arbetstagarens krav

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Sigrid Helleday; Jenny Wanhainen; [2010]
    Nyckelord :arbetets värde; identitet; generation y;

    Sammanfattning : Människan spenderar en stor del av sin tid på arbetet. Vad arbetet och arbetsplatsen innebär för människan har förändrats över tiden och varierar beroende på den individuella utgångspunkten. Vi ser en sammankoppling mellan identitet, sociala relationer, status och prestationskrav till arbetet. LÄS MER