Sökning: "generativ grammatik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden generativ grammatik.
1. Kilkonstruktionen och kilhierarkins syntaktiska villkor under yngre fornsvenska och äldre nysvenska
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Kilkonstruktionen, dvs. framflyttningen av ett satsled till en position före det finita verbet i en sats utan synligt subjekt, har i tidigare forskning visats bestämmas av en särskild hierarki, en kilhierarki, som styr valet av kil. LÄS MER
2. Språkvetenskapliga teorier i språkhistoria : En läromedelsstudie om språkhistoria i läromedel för kursen Svenska 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studie undersöker det språkhistoriska momentet i läroböcker för kursen Svenska 3. Studiens syfte är att undersöka vilka språkliga teorier som förkommer i tre utvalda läroböcker för kursen samt vilken sanningsmodalitet som språkliga förändringar framställs med. LÄS MER
3. Satsflätor med subjektsextrahering över kvarstående att i modern svenska
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Satsflätor med subjektsextrahering över en kvarstående subjunktion har beskrivits som ogrammatiskt i modern svenska men inte i finlandssvenska. I generativa termer beskrivs detta som att modern svenska är en varietet med en that-trace effect och att finlandssvenska är en varietet utan. LÄS MER
4. A Comparison Between Evolutionary and Rule-based Level Generation
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Att skapa digitala spel och anställa utvecklare är en kostsam process. Genom att använda procedurell generering av spelinnehåll kan spelföretag skära ner på produktionstid och kostnad. LÄS MER
5. A Comparison Between Evolutionary and Rule-based Level Generation
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Att skapa digitala spel och anställa utvecklare är en kostsam process. Genom att använda procedurell generering av spelinnehåll kan spelföretag skära ner på produktionstid och kostnad. LÄS MER