Sökning: "generiska kompetenser"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden generiska kompetenser.

  1. 1. Klyftan mellan utbildningen och kompetenskravet hos revisorerna : En kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på revisionsbranschen

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Berfin Yildiz; Divine Kamariza; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse över hur digitaliseringen har  påverkat revisionsbranschen och få en fördjupad förståelse över vilka kompetenskrav digitaliseringen har medfört till revisionsbranschen. Därmed är syftet även att undersöka ur revisionsbyråernas perspektiv i vilken utsträckning högskoleutbildningen täcker de kompetenserna som förväntas hos revisorerna i praktiken utöver RI:s nya utbildningskrav. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskor upplevelser av palliativ vård : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Bibi Aisha; Jelwa Basim; [2021]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Nurses perspectives; Palliative care; Patients; Sjuksköterskor upplevelser; palliative vård; kommunikation; patienter.;

    Sammanfattning : Bakgrund Sjuksköterskor vårdar patienter dygnet runt och skapar relationer både med patienter samt närstående. Att bedriva god vård kräver för det första professionell och yrkesspecifik kunskap i form av ämneskunskaper, personliga färdigheter, värderingar och etik. LÄS MER

  3. 3. Bedömning av generiska kompetenskunskapskrav : En kvalitativ studie av ekonomilärares bedömning av generiska kompetenskunskapskrav inom UF och kursen Entreprenörskap och företagande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Martin Vidhall; [2017]
    Nyckelord :Bedömning av kompetenser; entreprenöriella kompetenser; entreprenöriellt lärande; Ung företagsamhet; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks hur sex ekonomilärare på gymnasiet resonerar runt bedömningsarbetetav en rad generiska och kompetensbaserade kunskapskrav i kursen Entreprenörskap och företagande. Detta för att utreda om bedömningen bedrivs i linje med skolans styrdokumentsamt huruvida bedömningen baseras på entreprenöriella kompetenser. LÄS MER