Sökning: "genre text type"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden genre text type.

  1. 1. ”Hjälp! Min elev headbangar till musik om blodbad och kyrkobränder” : En kvalitativ intervjustudie om hur musiklärare på kulturskola och gymnasium förhåller sig till samt hanterar metaltexter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Eskil Hansson; [2023]
    Nyckelord :Music teachers; education; metal; value basis; music text; problem.; Musiklärare; undervisning; metal; värdegrund; musiktext; problem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur musiklärare på kulturskola och gymna- sium förhåller sig till att undervisa i metal- och hårdrocksgenren utifrån dess textuella innehåll. Studien grundar sig på det hermeneutiska perspektivet och en interpretativistisk kunskapssyn. LÄS MER

  2. 2. De skolrelaterade texttypernas skrivuppgifter och deras samband med det nationella provet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Eleonor Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Swedish as a second language; Writing tasks; National tests; Genre pedagogy; Writing discourse; Genre; Text type; Writing development; Writing instruction; Svenska som andraspråk; Skrivuppgifter; Nationella proven; Genrepedagogik; Skrivdiskurs; Genre; Texttyp; Skrivutveckling; Skrivinstruktion;

    Sammanfattning : By combining qualitative and quantitative methods, this study investigates which writing tasks Swedish as a second language teachers use in their teaching of the different school-related text types, how they justify their choices and adaptations of the writing task, and whether any connections can be seen to the national tests in Swedish as a second language writing tasks. The material used is survey responses and previous national tests whose results are then analysed through theories, such as genre pedagogy and Ivanic writing discourses to answer these questions. LÄS MER

  3. 3. Genre i läromedel : En studie om genre och genrepedagogik i läromedel för ämnet Svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Alexander Orädd; Jennifer Wahlberg; [2022]
    Nyckelord :Genrepedagogik; Cirkelmodellen; Läromedel; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : This study focuses on analyzing if teaching materials such as textbooks in the course Swedish as a second language contains elements of the Curriculum Circle presented in genre pedagogy. It also analyses what type of genres are present in said teaching materials and if they represent the genres present in the curriculum. LÄS MER

  4. 4. Musikens roll i Tiktok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jacob Lahovary Olsson; [2021]
    Nyckelord :Tiktok; multimodalitet; musikundervisning; socialsemiotik; diskurs; dans;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how teenagers in high school experience and use music in the app Tiktok with the aim to better understand how digital tools can be used in music education. In an app such as Tiktok there are many modes intertwined. LÄS MER

  5. 5. Explicit stöttning under elevernas skrivprocess : Implementering av en stödmall i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennifer Emelie Antar; Emelie Makdisi; [2020]
    Nyckelord :Stödmall; explicit undervisning; implicit undervisning; stöttning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how pupils in two grade 6 classes change their explanatory texts before and after an explicit teaching with a support template. This is examined in two grade 6 classes that work with Swedish and physics at the same time. LÄS MER