Sökning: "genre texttyp"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden genre texttyp.

  1. 1. De skolrelaterade texttypernas skrivuppgifter och deras samband med det nationella provet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Eleonor Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Swedish as a second language; Writing tasks; National tests; Genre pedagogy; Writing discourse; Genre; Text type; Writing development; Writing instruction; Svenska som andraspråk; Skrivuppgifter; Nationella proven; Genrepedagogik; Skrivdiskurs; Genre; Texttyp; Skrivutveckling; Skrivinstruktion;

    Sammanfattning : By combining qualitative and quantitative methods, this study investigates which writing tasks Swedish as a second language teachers use in their teaching of the different school-related text types, how they justify their choices and adaptations of the writing task, and whether any connections can be seen to the national tests in Swedish as a second language writing tasks. The material used is survey responses and previous national tests whose results are then analysed through theories, such as genre pedagogy and Ivanic writing discourses to answer these questions. LÄS MER

  2. 2. "Och andra typer av texter" - vilka texter? : En kvalitativ studie om hur lärare tolkar begreppet texttyp i styrdokumenten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Matilda Martinsson; [2021]
    Nyckelord :Texttyp; genre; Nyretoriken; Sydneyskolan; Skolverket; styrdokument.;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur begreppet texttyp tolkas av verksamma lärare i svenska pågymnasiet samt vilka olika texttyper som implementeras i deras undervisning. I undersökningensvarar elva lärare på enkätfrågor som rör deras egen undervisning i val av olika texttyper samthur de tolkar två formuleringar i kunskapskraven för Svenska 1 och 3 som också rörde olikaval av texttyper. LÄS MER

  3. 3. En stilistisk analys av några elevers argumenterande texter i åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vlora Sudjada; [2021]
    Nyckelord :avancerad text; elevtexter; genre; informationstät; kvalitativ; kvantitativ; meningsfullhet; talspråk; texttyp; sats- och meningsnivå; satslära; stil; stilistisk analys; ordnivå;

    Sammanfattning : Studiens syfte är göra en stilanalys på ord, sats- och meningsnivå. Vidare är syftet även att undersöka vilken information en kvantitativ stilistisk analys kan ge läraren om elevens skrivande. För att uppnå syftet har tio argumenterande texter från årskurs 6 analyserats på ord- sats- och meningsnivå. LÄS MER

  4. 4. Fritidsengelskan i ett Affinitetsutrymme -En text- och genreanalys av minecraftforums.net

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Robin Andersson; [2019]
    Nyckelord :Extramural English; gaming; Minecraft; affinity space; semiotic domain; literacy; genre text type; Fritidsengelska; spel; Minecraft; affinitetsutrymme; semiotisk domän; litteracitet; genre texttyp;

    Sammanfattning : In an age of rapid digital development, Skolverket (2018) asks for increased teacher competence in information and communication technology (ICT), both competence in classroom digitalization and pupil’s out-of-school activities involving ICT. One of many areas in which ICT has an effect on the relationship between school and the pupils’ out-of-school activities is in the English subject. LÄS MER

  5. 5. Lärares attityd till poesi : En kvalitativ studie om sex lärares attityder till poesi i undervisningen i årskurserna 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Tuominen; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärares attityd gentemot litteraturgenren poesi såg ut och hur viktigt verksamma lärare anser att poesi är som texttyp i årskurserna 1-3. Frågeställningarna jag har arbetat utifrån är: Hur ser lärare på användningen av poetiska texter i undervisningen? Påverkas lärarnas undervisning av deras egna erfarenheter och det egna personliga intresset till poesi? Anser lärarna att de har tillräckliga kunskaper i poesi för att kunna undervisa i genren? Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex lärare i årskurserna 1-3 på fem olika grundskolor. LÄS MER