Sökning: "genre undervisning i årskurs 3"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden genre undervisning i årskurs 3.

  1. 1. Lyriken i klassrummet : En intervjustudie om lärares uppfattningar av lyrik och lyrikens potential i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Grahn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lyrik i svenskundervisningen för årskurserna F-3. Lyrik i F-3 är ett område där svensk forskning saknas, vilket innebär ett behov av ökad kunskap. Det är vidare en genre som i internationell forskning visats ha språkutvecklande egenskaper, men som kan vara krävande för lärare att undervisa i. LÄS MER

  2. 2. Kursplan+läromedel=sant? : En diskursanalys av kursplanen och fyra läromedel i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Olivia Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Textbook; discourse analysis; syllabus; Swedish; writing exercise; Läromedel; diskursanalys; kursplan; svenska; skrivuppgift;

    Sammanfattning : The aim with this study is to analyze the different parts of the Swedish syllabus and writing assignments in textbooks used in Swedish education for children in first grade. The analysis is based on Ivanič’s (2004) article and framework for different aspects of language and discourses of writing. LÄS MER

  3. 3. ”Man kan döda genom att göra det för formellt” : En intervjustudie av sju lärares skrivdiskurser i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ida Backström; Johanna Karlsson Falk; [2017]
    Nyckelord :writing instruction; grade 3; Swedish; national tests; writing discourses; skrivundervisning; årskurs 3; svenska; nationella prov; skrivdiskurs; intervju;

    Sammanfattning : Skrivundervisning påverkas av lärares föreställningar om skrivande, skrivinlärning och vad som bedöms som godtagbart skrivande. För att ta reda på sju lärares didaktiska val i skrivundervisningen har föreliggande studie undersökt deras uppfattningar om skrivundervisningen i årskurs 3 utifrån Ivaničs skrivdiskurser. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i läsförståelsestrategier och genrer i de lägre årskurserna : Hur explicit är och bör den vara?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Jenny Andersson; [2017]
    Nyckelord :genre pedagogic; genre knowledge; reading strategies; reading comprehension strategies; reading comprehension; younger students; lower grades; primary school; RT; TSI; CORI.; genrepedagogik; genrekunskap; lässtrategier; läsförståelsestrategier; läsförståelse; yngre elever; lägre årskurser; lågstadiet; RT; TSI; CORI;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar undervisning i läsförståelsestrategier och genrekunskap. Studien utgår från forskning som visar att undervisning i dessa områden är av stor vikt för elevernas utveckling av läsförståelse. Läsförståelse i sig är grunden för framtida kunskapsinhämtning och vidare studier. LÄS MER

  5. 5. Skönlitterärt skrivande  i skolan : Metoder för att skriva berättelser i årskurs 3-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maria Bäckman; [2017]
    Nyckelord :Fiction writing in the ages 9-12; writing stories; genre method; book discussions; qualitative research interviews; Skönlitterärt skrivande i åldrarna 9-12; skriva berättelser; genrepedagogik; boksamtal; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att undersöka hur lärare arbetar med skönlitterärt skrivande tillsammans med sina elever. Använder sig lärarna av någon speciell metod? Jag vill även ta reda på hur eleverna upplever att det är att skriva berättande texter. LÄS MER