Sökning: "genus artister"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden genus artister.
1. Gaffas gestaltning av kvinnliga artister : En tematisk analys om gestaltningen av kvinnliga artister i musikmagasinet Gaffa
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how one of Sweden’s most beloved music magazines portrays female artists. The study also aims to study whether the magazine has depicted the female artists in the same way or whether the portrayal is different depending on the artist’s skin color. LÄS MER
2. En spektakulär tillflykt : Fotografiska porträtt av kvinnliga dansare från 1800-talets mitt och slut
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Denna undersökning utgår från det tidiga teaterfotografiet genom att analysera visit- och kabinettkortsporträtt av kvinnliga dansare från perioderna 1862-66 och 1889-96. Syftet med uppsatsen är att visa hur de kvinnliga dansarna förmedlade sin artistiska identitet genom porträtten och hur framställningarna förhöll sig till frågor om offentlighet, genusnormer och klass. LÄS MER
3. Kvinnor inom musikproduktion : En studie om fyra kvinnors upplevelse i musikproduktionsbranschen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle; Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktionSammanfattning : Musikproduktion kan framställas som en inte lika jämställd del av musikbranschen. Även om det finns många kvinnor som är framgångsrika som artister så är de flesta upphovspersoner till hitlåtar män. LÄS MER
4. Bakom bilden : En semiotisk bildanalys som analyserar hur Way Out West visuellt framställer kvinnliga och manliga artister i sin marknadsföring
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Men and women have been represented in different ways in media for a long time. Images and visual documents are important tools for companies in marketing so that they can convey their messages in the most desirable and presentable way possible (Ekström, Ottosson & Parment 2017). LÄS MER
5. Omsorgsfull mor, prinsessa och krigare - om Hillsong och identitet(erna) : En studie om digital identitetskonstruktion bland unga kvinnor i Hillsong Church.
Master-uppsats, Högskolan i JönköpingSammanfattning : Denna studie har undersökt hur religiösa genusidentiteter konstrueras på Instagram bland unga kvinnor inom Hillsong Sverige. Syftet med studien har varit att undersöka vilka strategier som unga kvinnor använder i sin identitetskonstruktion på det sociala mediet Instagram samt vilken religiös genusidentitet som konstrueras. LÄS MER