Sökning: "genus böcker diskussion"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden genus böcker diskussion.

  1. 1. Vem talar mest? : En kvantitativ studie med genusinriktning på karaktärers talutrymme i skönlitteratur och film

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zanna Bäckman; Oskar Lehrberg; [2021]
    Nyckelord :genus; normer; identitet; talutrymme; skönlitteratur; film; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur manliga och kvinnliga karaktärer framställs vad gäller fördelning av antal karaktärer, talutrymme och deltagande i dialoger. Dessutom sker en diskussion angående en eventuell medial påverkan på elevers talutrymme i klassrummet med utgångspunkt i studiens resultat och forskningsöversikt. LÄS MER

  2. 2. En analys av Astrid Lindgrens verk med fokus på dess användbarhet i undervisningen i de tidigare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Bäärnhielm; [2020]
    Nyckelord :sociocultural; children litterature; picturebooks; sterotypes; primary school; Astrid Lindgren; skönlitteratur; tolerans; genus; relationer; Lgr 11; undervisning; norm*;

    Sammanfattning : I denna uppsats har utvalda böcker skrivna av Astrid Lindgren analyserats med syftet att tar reda på hur man kan använda dem i undervisningen. Analysen utgår från grundskolans tidigare år, årskurserna f-3. I analysen fokuserar jag på rubrikerna, relationer, tolerans och genus och hade dessa som fokus när böckerna lästes. LÄS MER

  3. 3. ”Tänk om jag hade fötts till tjej och blivit tvungen att ha leopardnylonstrumpor på mig!” : En studie om hur genus framställs i vanligt förekommande högläsningsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennifer Pavlovic; [2018]
    Nyckelord :Gender; basic values; children s literature; literature didactics; reading aloud; book discussions; Guldmysteriet; SVJ; and Sandvargen; Genus; värdegrund; barnlitteratur; litteraturdidaktik; högläsning; boksamtal; Guldmysteriet; SVJ; och Sandvargen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze commonly read children’s literature from a gender perspective. The study also contains a discussion about what these books can convey to students and how they can be used in a didactic perspective. LÄS MER

  4. 4. Genusperspektiv i val av högläsningsböcker : En studie om lärares genusmedvetenhet inom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maja Hedlund; Hannah Kroner; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; genus; jämställdhet; högläsning; mellanår; könsnorm; normbrytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ge en fördjupad förståelse för hur lärare i skolans mellanår tänker kring deras val av högläsningsböcker ur ett genusperspektiv. Vi ville även ta reda på hur kvinnliga och manliga karaktärer framställs i olika skönlitterära verk. LÄS MER

  5. 5. Läsa lätt, läsa rätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Johnsson; Eva Somfai; [2016]
    Nyckelord :barnböcker; barnlitteratur; barns textvärldar; bild; genus; lättläst; mångfald; populärkultur;

    Sammanfattning : Vår erfarenhet är att många böcker som används i skolundervisningen för nybörjarläsaren känns föråldrade vad det gäller form, innehåll och layout. Vi anser att barnens första kontakt med läsning måste vara förknippat med något lustfyllt, och inte enbart vara ett verktyg för att ”knäcka läskoden”. LÄS MER