Sökning: "genus barnböcker"

Visar resultat 6 - 10 av 152 uppsatser innehållade orden genus barnböcker.

  1. 6. Representation av genus och etnicitet i barnlitteratur : En kvantitativ och kvalitativ studie om vilken representation av genus och etnicitet i barnlitteratur finns på svenska förskolor.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Afroza Lima; Jenny Esevik; [2023]
    Nyckelord :Mångfald; genus; etnicitet; förskola; barnlitteratur; förskollärare; intervjun; sociokulturella perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie tittar närmare på representationen av genus och etnisk mångfald i barnlitteraturen på tre mångkulturella förskolor. Alla skolorna kommer från olika stadsområden i Uppsala och studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Normbrytande flickor och normtypiska pojkar : – En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Liljegren; Agnes Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsroll; normer; skönlitterära barnböcker;

    Sammanfattning : Agnes Sjöström & Emma Liljegren: “Normbrytande flickor och normtypiska pojkar”: En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs f-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, A-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  3. 8. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Zeliath; Rebecka Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Children s literature; gender patterns; gender; norm; masculine; feminine; norm-breaking; Barnlitteratur; genusmönster; genus; norm; maskulin; feminin; normbrytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER

  4. 9. Normbrott i Falafelflickorna och Hata Gustavsberg : En genusstudie av manligt och kvinnligt beteende i två barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aisha Omar; Sanela Sadikovic; [2023]
    Nyckelord :Christina Wahldén; Agnes Lindström; Falafelflickorna; Hata Gustavsberg; ”kvinnliga” egenskaper; ”manliga” egenskaper; normbrott; genus;

    Sammanfattning : Böckerna som har valts att analyseras är Falafelflickorna (Christina, Wahldén, 2018) och Hata Gustavsberg (Agnes Lindström, 2017) utifrån genusperspektivet. Uppsatsens syfte är att undersöka om det sker normbrott i de valda barnböckerna. Teorin tar upp allmän fakta om genusperspektiv samt presenterar Nikolajevas (2017, s. 193) tabell. LÄS MER

  5. 10. ”Nu är Halvan själv sopgubbe, eller renhållningsarbetare, som det egentligen heter” : En normkritisk analys av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Thorstensson; [2023]
    Nyckelord :Children s literature; gender norm; feminist poststructuralism; norm criticism.; Barnlitteratur; genusnorm; feministisk poststrukturalism; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur normer om kön och genus gestaltas i aktuell barnlitteratur. Metoden som användes var en kvalitativ innehållsanalys av tio barnböcker. Barnböckerna som analyserades var de mest lånade barnböckerna bland förskolorna i ett och samma landskap. LÄS MER