Sökning: "genus bild normkritisk perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden genus bild normkritisk perspektiv.

  1. 1. "Ett fundamentalt jätteviktigt ämne" : En kvalitativ studie om de professionellas bild av den ämnesövergripande sex- och samlevnadsundervisningen på högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Emelie Wickman; Emma Näslund; [2021]
    Nyckelord :sexual education; interdisciplinary; upper school; teachers; school welfare officers; enthusiasts; Sexualundervisning; ämnesövergripande; högstadiet; lärare; skolkuratorer; eldsjälar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka professionellas syn på den ämnesövergripande sexualundervisningen samt vilka förutsättningar professionella har att skapa en jämställd och normkritisk sexualundervisning för unga på högstadiet. Studien önskade besvara följande frågeställningar; Vad anser professionella om att sex- och samlevnadsundervisningen ska ske ämnesövergripande? Vilka brister och styrkor ser professionella med dagens sex- och samlevnadsundervisning? Anser professionella att skolan arbetar normkritiskt i sex- och samlevnadsundervisningen för att motverka att normativa könsroller begränsar unga? Utifrån en kvalitativ metod utgår studien från sex semistrukturerade intervjuer med professionella i Mellansverige som undervisar i sex och samlevnad. LÄS MER

  2. 2. ”Sen får man liksom syn på att det är väldigt lätt att vara grabbig och tuff emot killarna” : En kvalitativ studie om jämställdhetsarbetet i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Theréze Gretzén; [2020]
    Nyckelord :Jämställdhet; bildundervisning; normkritisk pedagogik; genusperspektiv; queerteori; lärarutbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om och ökad förståelse för på vilket sätt ett jämställdhetsarbete i praktiken kan se ut i bildundervisningen. Frågeställningarna är således: Vilka strategier har bildlärarna i undervisningen för att utmana genusnormer? Hur reflekterar bildlärarna kring sin medvetenhet och kunskap gällande genusnormer och jämställdhet? Vilka utmaningar kopplade till genusmedvetenhet och normkritik kan bildlärarna och skolledning möta? Studien bygger på kvalitativa intervjuer med tre bildlärare och en rektor. LÄS MER

  3. 3. Identitet, makt och drama : en undersökning av DRACON-programmet i Sverige ur ett normkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Bild- och dramapedagogik

    Författare :Matilda Hawerman; [2017]
    Nyckelord :identity; power; privilege; Drama in Education; DRACON International; queer pedagogy; critical pedagogy; queer theory; feminist theory; postcolonial theory; intersectionality; text analysis; DRACON Sweden; identitet; makt; dramapedagogik; DRACON International; normkritisk pedagogik; kritisk pedagogik; queerteori; feministisk teori; postkolonialism; intersektionalitet; textanalys; DRACON i skolan;

    Sammanfattning : Den här studien vill bidra med kunskap kring normkritisk pedagogik inom dramapedagogiken i Sverige. Det genom att belysa det svenska DRACON-projektet ur ett normkritiskt perspektiv. Det svenska DRACON-projektet är en del av det internationella DRACON-projektet vars övergripande syfte var att bygga  en bro mellan drama och konflikthantering. LÄS MER

  4. 4. Kunskap inkluderar alla : En kvalitativ studie om högstadielärarens perspektiv av undervising i sex och samlevnad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Elin Roos; Jennifer Lagergren; [2015]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; undervisning; pedagogik; sexuell hälsa; hbtq; genus; normer; normkritisk pedagogik; kommunikation;

    Sammanfattning : Enligt skolverket (2015) ska skolan belysa vilka normer och värderingar som finns i vårt samhälle. Undervisning i sex och samlevnad ska ge kunskap om sexualitet, relationer, kön, jämställdhet, normer, samt om hur kroppen fungerar och ser ut. Skolan ska även motverka diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER

  5. 5. Rosa Kavajer och Skägg : - en normkritisk analys av hur elever konstruerar och upprätthåller könsnormer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sandra Södergren; [2014]
    Nyckelord :Normkritik; Genus; Stereotyper; Heteronormativitet; Hegemoni;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att diskutera och undersöka hur elever i en gymnasieskola i Sverige konstruerar och upprätthåller könsnormer samt vilka egenskaper de tillskriver ”manligt” och ”kvinnligt”. Studiens teoretiska utgångspunkt ligger i Toril Mois teorier om det sociokulturella könet och i Normkritiska perspektiv av Elisabeth Elmeroth (red). LÄS MER