Sökning: "genus bilderboken intervjuer"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden genus bilderboken intervjuer.

  1. 1. ”BARN ÄR INTE FÖRDOMSFULLA, DE ÄR EN SPEGEL AV DEN OMVÄRLD DE LEVER I” : En intervjustudie om förskollärares syn på arbete med bilderboken ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Boström; Lovisa Söderholm; [2021]
    Nyckelord :Bilderbok; Förskola; Genus; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare ser på att arbeta aktivt med frågor om genus och könsnormer, med bilderboken som redskap. Studien baserades på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare och i analysen hade ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt genusteori använts. LÄS MER

  2. 2. "Måste man vara kille eller tjej? Eller kan man identifiera sig som något mitt emellan eller som ingenting? " : en kvalitativ studie om hur pedagoger talar om könsnormer i bilderboken

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Denise Iivonen Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :Bilderboken; könsnormer; genus; kön; förskola; pedagoger; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; queerteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma pedagoger inom förskolans kontext talar om könsnormer i bilderboken. Syftet konkretiserades i följande frågeställningar: Hur framställs bilderbokens värde för samtal om könsnormer? och hur konstruerar pedagogerna kön i sina berättelser om hur de läser bilderböcker tillsammans med barnen? Arbetet utgår från socialkonstruktionism och queerteori, begreppen genus, kön och könsnormer är också centrala. LÄS MER

  3. 3. Bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sophia Harling; Linnéa Björkman; [2013]
    Nyckelord :Picture book; reading aloud; preschool; gender; library; imagination; Bilderbok; högläsning; förskola; genus; bibliotek; fantasi;

    Sammanfattning : Studien har ett lärarperspektiv och den teoretiska utgångspunkten är Vygotskij’s sociokulturella teori. Vårt gemensamma intresse för böcker och högläsning lade grunden för den här kvalitativa studien. LÄS MER

  4. 4. Genus i bilderboken - En kvalitativ studie av karaktärer ur ett genusperspektiv och pedagogers tankar och arbete kring detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Jönsson; Sofie Pütz; [2011]
    Nyckelord :Bilderbok; genus; karaktärer; kvinnligt; manligt; pedagoger;

    Sammanfattning : Jönsson, Emelie och Pütz, Sofie (2011). Genus i bilderboken: en kvalitativ studie av karaktärer ur ett genusperspektiv och pedagogers tankar och arbete kring detta.Malmö högskola: Fakulteten för lärande och samhälle. LÄS MER

  5. 5. Bilderbokens betydelse : en intervjustudie om pedagogers inställning till bilderboksanvändning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Linda Broman; [2009]
    Nyckelord :Bilderbok; förskola; genus; lpfö98; mångfald; mångkulturellt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad verksamma förskollärare har för inställning till bilderboken samt dess kopplingar till förskolan, läroplan och mångfald. Det empiriska resultatet föregås av en forskningsbakgrund som berör bilderboken, dess roll i förskolan samt kopplingar till läroplanen och mångfaldsperspektiv. LÄS MER