Sökning: "genus dataspel"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden genus dataspel.

  1. 1. Lättklätt i spel : Spelares åsikter om lättklädda manliga och kvinnliga spelkaraktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elias Lindström; Eloise Lindström; [2022]
    Nyckelord :Könsnormer; dataspel; genus; lättkläddhet;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om lättklädda manliga och kvinnliga spelkaraktärer. Frågeställningarna som besvarades berör spelares grad av uppskattning av och intresseatt spela som sådana karaktärer i spel, samt vilka mekaniska och narrativa roller spelare kan se dem i. LÄS MER

  2. 2. Självet i spelet : En studie om dataspelskaraktärer som del i identitetsprocesser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Astrid Bondesson; [2020]
    Nyckelord :identitet; dataspel; genus; karaktärer; avatarer; reflexivitet; identifikation; valfrihet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken roll spelkaraktärer kan ha iidentitetsprocesser. Materialet består av åtta enskilda intervjuer om cirka 30-90 minuter vardera, med deltagare i åldern 20-54 år. Jag fann att deltagarna känner identifikation medkaraktärer som liknar dem själva på olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Fans som bråkar : Fans reaktioner på representationer av queerhet i dataspelet Dragon Age: Inquisition

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Olga Svedin; [2019]
    Nyckelord :queerteori; reception; representationsteori; medieanalys; genus; Dragon Age: Inquisition; dataspelstudier;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur representationen av ett samkönat par, Dorian Pavus och Iron Bull i dataspelet Dragon Age: Inquisition, orsakar stridigheter i spelets fandomgrupp. I uppsatsen analyseras hur medietexten representerar paret samt fansens reception av paret och deras sexualitet. LÄS MER

  4. 4. Genus, stereotyper och spel : En studie om igenkänning av stereotypt kroppsspråk hos spelkaraktärer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sophie Högsta; Carl Myhrén; [2019]
    Nyckelord :Genus; kroppsspråk; stereotyper; spel; representation;

    Sammanfattning : Stereotyper, gällande bland annat genus, förekommer ofta i spel, och därför har vi valt att granska detta område. Arbetets frågeställning löd: Vilka attityder har grafiker inom spelutveckling till stereotypa könsrepresentationer av spelkaraktärer, samt hur, och varför, de skulle kunna implementera dessa åsikter i framtida dataspel för att återspegla mer inkludering och mångfald genom karaktärsdesign? För att besvara frågeställningen skapades två 3D-modellerade karaktärer, en man och en kvinna, som sedan poserades i 10 stereotypa kroppshållningar. LÄS MER

  5. 5. “Us gamers want exactly what we have always wanted” : den avpolitiserade spelaren och dess ideologiska andra

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Kristoffer Zetterberg; [2016]
    Nyckelord :video games; gaming culture; Gamergate; discourse analysis; masculinity; gender; social media; YouTube; spel; spelkultur; Gamergate; diskursanalys; maskulinitet; genus; sociala medier; YouTube;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks den kraftiga kritik som riktats mot de TV- och dataspel som omfamnar olika typer av vad jag kallar progressiva element. Det rör sig framförallt om sådant som mångfald, representation eller hur spelen i sitt utförande bryter mot hur de traditionellt sett har utformats. LÄS MER