Sökning: "genus demokrati skola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden genus demokrati skola.

  1. 1. Jämställdhet i skolan : Jämställdhet och demokrati måste ständigt erövras på nytt (SOU:83, s. 59 f).

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marie Gååse; [2019]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; pedagoger; skola;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som undersöker pedagogers arbete med jämställdhetsuppdraget på en skola. Syftet med studien är att undersöka hur de definierar begreppet jämställdhet och hur de arbetar med jämställdhet i relation till eleverna och om de anser att arbetet är lyckat. LÄS MER

  2. 2. Demokratisk medvetenhet & medborgarskapande - en undersökning utifrån elevernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mari Riise; Majd Shawish; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; medborgarskapande; elever; skola; medvetenhet; förändring; läroplan; undersökning; General Works;

    Sammanfattning : Med den snabbföränderliga världen i åtanke och med hänsyn till olika utmaningar som påverkar det svenska samhället idag såsom extremismen, rasismen, digitalisering, klimatförändringar med mera är det aktuellt att undersöka elevers kunskaper, upplevelser och uppfattningar om demokrati och medborgarskapande. Eleverna som är framtida medborgare, måste få den bildning som behövs för att tillgodose det svenska samhällets demokratiska uppdrag och behov, i syfte till att klara och ta sig an utmaningarna och stärka och utveckla demokratin. LÄS MER

  3. 3. Aktiva pojkar och passiva flickor - genusnormer i berättelser : En textanalys av tre läseböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elina Backeby; Lisa Thor; [2017]
    Nyckelord :Läseböcker; skola; genus; genussystem; kön; könsmönster; könsroll; dikotomi; isärhållning; hierarki; normer;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag att motverka traditionella könsmönster och främja jämställdhet. Syftet med denna studie är att undersöka hur tre av skolans läseböcker från tre olika decennier framställer kvinnor och flickor samt män och pojkar. LÄS MER

  4. 4. Verbala arbetsformer i lektionsundervisning i ett deltagar- och genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kaisa Fatima Rachid; [2012]
    Nyckelord :Demokrati; deltagande; elev; lärare; genus; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Studien handlar om demokrati och delaktighet i grundskolans tidigare år. Syftet är att se hur lärare och elever samspelar i samband med verbala arbetsformer. LÄS MER

  5. 5. Maskuliniteter - och svårigheten att erkänna pluralism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Torbjörn Andersson; [2011]
    Nyckelord :genus; maskulinitet; demokrati; identitet; pluralism; erkännande; poststrukturell teori; subjekt;

    Sammanfattning : Denna undersökande studie görs inom formen för ett utvecklingsarbete, där jag tillsammans med fem andra lärarstudenter genomfört ett kulturprojekt tillsammans med en årskurs sju på en skola i Malmö. Projektet sökte utforska ett lärande som strävar efter elevers olikheter, subjektiviteter och unika egenarter, och där elevers skillnader ansågs utgöra viktig potential för lärandet. LÄS MER