Sökning: "genus dyslexi"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden genus dyslexi.

  1. 1. Unga kvinnor som fått dyslexidiagnos sent : Varför blev de inte upptäckta?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Hampusgård; [2020]
    Nyckelord :Genus; Sociokulturellt perspektiv; Didaktik; Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Sen diagnos; Grundskola; Kvalitativ intervju; Dubbelt misslyckande;

    Sammanfattning : Unga kvinnor som fått dyslexidiagnos sent – Varför blev de inte upptäckta?   Syftet med uppsatsen var att öka våra kunskaper om hur tidiga läs- och skrivsvårigheter hos flickor kan upptäckas och öka kunskaperna om de strategier flickor använder för att hantera sina svårigheter innan de upptäckts. Uppsatsen vill även bidra till att förstå fenomenet av oupptäckta läs- och skrivsvårigheter ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Flickors och pojkars språkliga medvetenhet i de tidiga skolåren : En studie om flickors respektive pojkars skrivförmåga i åk 1-4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Hörling; [2016]
    Nyckelord :språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Högre skolprestationer i språk hos flickor än hos pojkar, kan förklaras med både biologiska orsaker som till exempel hjärnans utveckling och miljörelaterade orsaker utifrån begreppet genus. Skrivsvårigheten dyslexi har bara biologiska orsaker vilka härleds till fonologiska nedsättningar och är vanligare hos pojkar än hos flickor. LÄS MER

  3. 3. Dyslexi och genus : Stämmer det att fler pojkar än flickor har dyslexi?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jenni Karjalainen; Christina Sand; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syfte: Att undersöka eventuella skillnader mellan pojkar och flickor i årskurs 4 med avseende på fonologisk och ortografisk förmåga. Metod: 107 pojkar och 100 flickor i årskurs 4 fördelade på 14 olika skolor har genomfört en screening med avseende att mäta fonologisk och ortografisk förmåga. LÄS MER

  4. 4. Dyslexi och genus

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Monika Brittesland; [2007]
    Nyckelord :Dyslexi; genus; barn; skola; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att få en uppfattning om det finns några skillnader i fonologisk förmåga mellan pojkar och flickor. I detta arbete, har kvantitativ metod använts. Undersökningen består av 2 lästester vilka mäter fonologisk förmåga och de har genomförts på elever i årskurs 4. LÄS MER