Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Jämställdhetsplanen, en organisatorisk snuttefilt eller ett förbättringsverktyg? En kvalitativ studie om en koncernavdelnings jämställdhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jennifer Valladares; Lovisa Lindholm; [2023-02-16]
    Nyckelord :jämställdhetsarbete; jämställdhetsplan; särkoppling; legitimitet; organisation; genus; gender work; gender planning; decoupling; legitimacy; organization; gender;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka företags jämställdhetsarbete. Empiriska data har samlats in genom kvalitativa intervjuer bland tolv anställda chefer och anställda på en koncernavdelning i ett multinationellt företag där vi undersökt upplevelser och uppfattningar av jämställdhetsarbetet. LÄS MER

  2. 2. Byggbranschen vs. Vård- och omsorgsbranschen: “Kommer någon vinna jämställdhetsracet?” : En studie om hur jämställdhet presenteras i års- och hållbarhetsrapporter inom en kvinnodominerad och en mansdominerad bransch

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Meijer; Anna Rossbrei; [2023]
    Nyckelord :2030 Agenda; Equality; female-dominated industry; gender; GRI; male-dominated industry; sustainability report; sustainability reporting; Agenda 2030; GRI; genus; hållbarhetsrapport; hållbarhetsrapportering; jämställdhet; kvinnodominerad bransch; mansdominerad bransch;

    Sammanfattning : Bakgrund: Jämställdhet definieras av Jämställdhetsmyndigheten (2022) som att “...kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter”. LÄS MER

  3. 3. Könsskillnader inom entreprenöriell intention i Sverige : En kvantitativ enkätstudie med Theory of Planned Behaviour som ramverk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jennie Nielsen; Elin Leverström; [2023]
    Nyckelord :Entreprenör; Entreprenöriella intentioner; Könsskillnader; Genus;

    Sammanfattning : Denna hypotesprövande studie ämnar undersöka skillnader mellan män och kvinnor gällande entreprenöriella intentioner. Studien använder förklaringsmodellen Theory of Planned Behaviour som ett verktyg till att mäta intention. Studien tar även stöd av tidigare forskning inom området samt socialkonstruktionistisk genusteori. LÄS MER

  4. 4. ”Jag startade inte företag för att bli rik.” : En diskursanalytisk studie om synen på kvinnligt och manligt företagande i den offentliga debatten under perioden 1990–2020.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Olivia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; kvinnligt och manligt företagande; dagstidningar; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Ett viktigt mål för Sveriges näringsliv är att det ska finnas samma möjligheter för kvinnor som män att driva företag, men trots detta finns det tydliga exempel på att kvinnor diskrimineras både på arbetsmarknaden och som företagare. Tidigare forskning konstaterar att företagande har en stark manlig identitet och att det kvinnliga företagandet ifrågasätts än idag. LÄS MER

  5. 5. Maskulinitet och femininitet i förändring: stagnation eller utveckling? : En kvalitativ undersökning av förändringsagenters egenskaper med ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Louise Almberg; Sofie Larsson; [2023]
    Nyckelord :organizational change; change agents; stereotypes; femininity; masculinity; characteristics; change management; gender; organisatorisk förändring; förändringsagenter; arbetssätt; stereotyper; femininitet; maskulinitet; egenskaper; förändringsledning; genus;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens volatila omgivning är organisatoriska förändringar något som företag ständigt måste arbeta med. På grund av detta är organisatorisk förändring något som av forskare fått mycket uppmärksamhet. Något som krävs för att genomföra dessa förändringar är förändringsagenter, en person som leder förändringen. LÄS MER