Sökning: "genus företag"

Visar resultat 11 - 15 av 97 uppsatser innehållade orden genus företag.

  1. 11. Kvinnligt och manligt företagande : lantbrukarnas syn på olikheter och möjligheter i de gröna näringarna

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Cecilia Olander; Hanna Broo; [2020]
    Nyckelord :företagande; kvinnligt; manligt; gröna näringarna; genus; obetalt arbete; föräldraledighet; entrepreneur; female; male; agriculture; gender; un-paid work; parental leave;

    Sammanfattning : De gröna näringarnas roll i samhället är viktig. Branschen bidrar med sysselsättning för hundratusentals människor, producerar livsmedel, bränsle, energi, biologisk mångfald, öppna landskap och ger chans till liv i hela Sverige. LÄS MER

  2. 12. “Helt vanliga svenssons, killar med jobb och företag” : Socialarbetares upplevelser av att arbeta med våldsutövande män

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete; Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Isabella Bergström; Amelie Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Socialarbetare; våldsutövande män; arbetet med våldsutövande män; upplevelser; maskulinitetsnormer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad kunskap i hur socialarbetare arbetar med våldsutövande män i nära relationer och få en förståelse för hur socialarbetare upplever arbetet. Som metod användes en kvalitativ intervjustudie med ett målstyrt urval av fem socialarbetare med erfarenhet av att arbeta med våldsutövande män. LÄS MER

  3. 13. Män är från Mars och kvinnor frånVenus, eller? – en multimodal kritisk diskursanalys om likheter och skillnader i reklamfilmer riktademot män respektive kvinnor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Andersson; [2020]
    Nyckelord :Diskursanalys; multimodalitet; retoriska metoder; semiotiska resurser; genus; reklamfilm;

    Sammanfattning : Uppsatsen innefattar en analys av reklamfilmer från företagen Garnier, Head and Shouldersoch Philips. En reklamfilm från varje företag analyseras genom att studera vilka retoriskamoment och semiotiska resurser som används för att göra en jämförelse möjlig. LÄS MER

  4. 14. Bakom bilden : En semiotisk bildanalys som analyserar hur Way Out West visuellt framställer kvinnliga och manliga artister i sin marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Damlin; Nelly Franzén; Annie Frivold; [2020]
    Nyckelord :Representation; semiotics; social constructions; stereotypes; idealization; faceism; Representation; semiotik; sociala konstruktioner; stereotyper; idealization; faceism;

    Sammanfattning : Men and women have been represented in different ways in media for a long time. Images and visual documents are important tools for companies in marketing so that they can convey their messages in the most desirable and presentable way possible (Ekström, Ottosson & Parment 2017). LÄS MER

  5. 15. Mannen, myten, stereotypen : En semiotisk analys av maskulinitet i Axe reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Green; Johanna Ultege; [2020]
    Nyckelord :advertising; masculinity; norm; gender; gender order; stereotype; identity; semiotics; reklam; maskulinitet; norm; genus; könsmaktsordning; stereotyp; identitet; semiotik;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av stereotyper och hur maskulinitet framställs inom reklam. Axe är ett av de ledande varumärkena inom industrin för manliga skönhetsprodukter och är ett företag som har fått mycket kritik för att reproducera toxisk maskulinitet och sexism genom sin marknadsföring. LÄS MER