Sökning: "genus förskola stockholms universitet"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden genus förskola stockholms universitet.

  1. 16. Flickor och pojkar eller tusen pyttesmå kön : Posthumanistiska perspektiv på könade tillblivelser i förskolans pedagogiska dokumentationer

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Sjömilla; [2014]
    Nyckelord :kön; genus; flickor; pojkar; förskola; pedagogisk dokumentation; posthumanism; intra-aktioner; nätverk; poststrukturalism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur flickor och pojkar framträder i förskolans pedagogiska dokumentation samt hur dessa könspositioner kan framträda på andra sätt när bilderna samläses med posthumanistiska teorier och begrepp. Diskursiva och diffraktiva analyser har genomförts på några förskolors pedagogiska dokumentationer utifrån frågeställningar om vilka diskurser om kön som materialiseras i bildmaterialet samt hur posthumanistiska begrepp kan bidra till en annan förståelse för barnens könspositionering. LÄS MER

  2. 17. ”Man kan göra ljusblå blommor ibland” : En studie om hur barn under bildskapande aktiviteter görs och gör sig till ett kvinnligt eller manligt subjekt på en förskoleavdelning.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Kleberg Lundell; Linnéa Kleberg; [2014]
    Nyckelord :genus; kön; förskola; feministsik poststrukturalism; positionerning; diskurs; makt; bildskapande;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att studera hur barn gör sig eller görs till ett manligt eller kvinnligt subjekt under bildskapande aktiviteter i relation till färgval och motiv på en förskoleavdeling. Vi valde icke deltagande observation där vi antecknat vad som sades och gjordes och vi har även fotograferat barnens bilder. LÄS MER

  3. 18. Sexualiseringen av barndomen : Genus och könsidentiteter i barnkläder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Blomgren; [2014]
    Nyckelord :Genus; kläder; barn; könsidentitet; femininitet; maskulinitet;

    Sammanfattning : I detta arbete kommer barnens utformning av deras könsidentiteter i förhållande till sina kläder att diskuteras. Metoden som använts är fokusgruppsintervjuer med barn i fem-sexårsåldern. Intervjuerna har utförts på en förskola i en storstad med en könsblandad grupp och två könshomogena grupper. LÄS MER

  4. 19. Könsskapande litteratur. : En undersökning av genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus och litteratur i fyra förskolor i Stockholm.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Johansson; [2013]
    Nyckelord :Det sociokulturella perspektivet; Vygotskij; genus; litteratur; förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att ta reda på hur litteratur presenteras utifrån ett genusperspektiv för barn på fyra förskolor i Stockholm. Arbetet utgick från Vygotskijs teorier om sociokulturell påverkan och Hirdmans genusbegrepp. LÄS MER

  5. 20. "Lite brännblåsa i rumpan" : En diskursanalytisk studie, ur ett genusperspektiv, av pedagogers tal om ett likabehandlingsnätverk i en Reggio Emilia-inspirerad förskoleenhet

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet

    Författare :Therese Vhendin; Siri Svenneborg; [2012]
    Nyckelord :Diskursanalys; dekonstruktion; feministisk poststrukturalism; likabehandlingsnätverk; Reggio Emilia; förskola; genus; normkritik; pedagogers perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att utifrån ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv, studera hur några medverkande i ett likabehandlingsnätverk i en Reggio Emilia-inspirerad förskoleenhet, talade om kön/genus och normer. Arbetet med nätverket har beskrivits som en ”minipolitisk” arena; för vardagsnära demokratiska förhandlingar – ett möte mellan rådande ”storpolitik”, i form av läroplan och lagar, och lokalt förverkligande. LÄS MER