Sökning: "genus förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 497 uppsatser innehållade orden genus förskola.

  1. 1. Den fysiska förskolemiljön ur ett genusperspektiv : En kvalitativ observations- och intervjustudie om genus i förhållande till den fysiska miljön i några förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Nilsson; Veronika Johansson; [2020]
    Nyckelord :gender; gender-coding; gender neutral; physical enviroment; preschool; fysisk miljö; förskola; genus; könsneutral; könskodning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida den fysiska miljön i utvalda förskolor var könsneutral eller ej, samt om det fanns en genusmedveten planering, eller en eventuell önskan om en könsneutral miljö, vad gäller lekmaterial, inredning och möblering. Kvalitativa intervjuer gjordes med fem förskollärare samt observationer av respektive förskollärares fysiska förskolemiljö. LÄS MER

  2. 2. Välkommen till Lövgatan 2 : Ett arbete om mångfald och genus i en bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Wahlman; Johanna Wahlman; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bilderbok; didaktik; feministisk poststrukturalism; förskola; genus; högläsning; mångfald; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att skapa ett konkret didaktiskt material i form av en bilderbok som främjar diskussioner som bryter mot genus- och familjenormer samt möjliggör ökad förståelse för människors olikheter. I bilderboken vi skapat får läsaren hälsa på hos åtta olika familjer som bor i ett flerfamiljshus. LÄS MER

  3. 3. Skogen ur barns perspektiv : En intervjustudie om hur barn resonerar kring skogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Lindbohm; Elin Olausson; [2020]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; genus; lek; skog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa hur barn resonerar kring skogen och hur de använder skogen, samt att undersöka om flickors och pojkars resonemang kring- och vad de använder skogen till skiljer sig åt. Kvalitativa intervjuer av 26 barn (11 flickor och 15 pojkar) i åldrarna tre till fem år på fyra kommunala förskolor i mellansverige har genomförts. LÄS MER

  4. 4. ”Beroende på vad man läser för barnen så får de omedvetet in de här könsrollerna” : En undersökning om hur verksamma pedagoger i förskolan ser på att använda barnböcker för att motverka traditionella könsroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik; Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Frida Nordström; Maria Sandén; [2020]
    Nyckelord :Childrens books; preschool; gender; equality; conception of gender; gender patterns; norms; norm-breaking; Barnböcker; förskolan; genus; jämställdhet; könsföreställningar; könsmönster; normer; normbrytande;

    Sammanfattning : Förskolan har i uppdrag att aktivt arbeta för en jämställd verksamhet där alla barn får möjligheter att utveckla sin egen individ oberoende av könsuppfattningar. I läroplanen för förskolan skrivs också att barn ska få chans att ta till sig barnböcker och dess innehåll, uttrycka sig och utmana sitt tänkande (Skolverket, 2018). LÄS MER

  5. 5. "Finns det rätt eller fel material?" : En kvalitativ studie av förskolans material i relation till jämställdhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Lundgren Hedqvist; Alexandra Ulenius; [2020]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhet; genus; material; pedagoger;

    Sammanfattning : Jämställdhet är idag ett hett ämne i samhällsdebatten och detta syns i både tidningar och olika medier. Det är stora diskussioner om huruvida det ska vara jämställt på arbetsplatser och att kvinnor och män ska ha lika rättigheter och lika lön, men hur ser det ut där allt börjar, nämligen i förskolan? Vi har genom kvalitativa studier undersökt detta. LÄS MER