Sökning: "genus fallstudie förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden genus fallstudie förskola.
1. "Jag gör säkert de klassiska felen" : En studie om hur genus konstrueras genom en manlig och en kvinnlig förskollärares verbala kommunikation med pojkar och flickor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att genom en fallstudie få kunskap om hur genus konstrueras genom en manlig och en kvinnlig förskollärares verbala kommunikation med pojkar och flickor. Studien svarar även på vilka skillnader det finns i kommunikationen och hur förskollärarna själv beskriver kommunikationen med pojkar och flickor. LÄS MER
2. Genus på förskola : En kvalitativ intervjustudie om genusperspektivet på förskola
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : This essay highlights preschools and educators' perspectives on gender, and the approach to it. This is a case study where interviews have been conducted with seven educators from a preschool in Sweden where the intention is to illustrate educators' approaches and gender awareness. LÄS MER
3. ”Vart är den glittriga klänningen?” : En fallstudie om pedagogers positioneringar av barn inom olikajämställdhetspedagogiska strategier i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka pedagogers kroppsliga och verbala handlingar i förskolan ur ett poststrukturalistiskt feministiskt perspektiv. Fokus ligger på pedagogernas jämställdhetspedagogiska strategier samt deras positioneringar av barnen ur ett genusperspektiv. LÄS MER
4. Betydelsen av en bred förankring och kompetensutveckling i förskolans genusarbete
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur långsiktiga genusarbeten i förskolan kanfungera samt vilka förutsättningar och hinder som finns för att långsiktiga genusarbeten kanbli en del av vardagen i förskolan. Metoden jag använt mig av är en fallstudie där jag belyserfenomenet med hjälp av kvalitativa intervjuer samt dokumentanalys av förskolornaslikabehandlingsplaner. LÄS MER
5. Utelek på förskolan : en fallstudie
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte har varit att dels undersöka vad barn leker och vad de leker med vid utevistelse på förskolan och dels att studera leken ur ett genusperspektiv. Läroplanen för förskolan framhäver att barn har rätt att vistas både inne och ute på förskolan samt att de ska ges möjlighet till att leka utifrån deras fantasi och intressen. LÄS MER