Sökning: "genus forskning manliga pedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden genus forskning manliga pedagoger.

  1. 1. ELEVERS LITTERATURINTRESSE : En fråga om genus?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ann Bäckström; [2021]
    Nyckelord :läsning; skönlitteratur; motivation; genus; samhällsnormer; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med min studie har varit att undersöka om det är möjligt att upptäcka faktorer kopplade till samhällets genusnormer inom ett läsprojekt i år 7-9 vid en norrbottnisk högstadieskola. Projektet initierades då lärarna i svenska vid skolan upplevde ett växande motstånd till romanläsning bland eleverna. LÄS MER

  2. 2. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En studie om hur genus framställs i fem svenska bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Angela Ragnvaldsson; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderböcker; genus; könsroller; normer; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur kvinnor/flickor och män/pojkar framställs i fem vanligt förekommande bilderböcker som används vid högläsning för barn mellan tre och sex år. Tidigare forskning har påvisat att stereotypa könsroller är överrepresenterade inom barnlitteraturen och att manliga huvudkaraktärer dominerar över kvinnliga karaktärer. LÄS MER

  3. 3. Fladdrande ögonfransar och långt hår : En multimodal studie om hur genusstereotyper framställs i barnlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Elf; Sofie Niemi; [2020]
    Nyckelord :: barnlitteratur; förskoleåldern; genusstereotyper; Hirdman; multimodal analys; Nikolajeva;

    Sammanfattning : I denna studie har vi analyserat barnlitteratur som läses i förskolan. Vi har haft både ett genus- och ettmultimodalt perspektiv. Syftet var att analysera barnlitteratur, som används inom förskolan, för attundersöka hur genusstereotyper framställs i både bild och skrift. LÄS MER

  4. 4. Normkritiska barnböcker : En studie om könsmönster i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Liridona Tahiri; [2019]
    Nyckelord :genus; bilderböcker; normkritik; könsroller; förskola; multimodalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund Denna undersökning grundar sig på tidigare forskning samt litteratur som behandlar den ojämställdhet som förekommer när det gäller skildringen av manliga och kvinnliga karaktärer i barnlitteratur. Syfte Syftet med arbetet är att undersöka två normkritiska bilderböcker med fokus på att granska och analysera om de bryter mot könsroller och i så fall hur. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemspersonalens fysiska placering på skolgården utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Konrad Augustyniak; Robin Ståhle; [2019]
    Nyckelord :gender; gender stereotypes; leisure-time pedagogues; pupils; school break; school playground; fritidshemspersonal; elever; genus; könsmönster; rastverksamhet; skolgård;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis Leisure-time pedagogues physical positioning on the school playground from a gender perspective is to examine the interaction between the leisure-time pedagogues and pupils during school break activities and how their physical positions on the school playground, and the pedagogues’ gender, reduces or amplifies the current gender stereotypes. Previous research has indicated that the school’s pedagogues play a significant part in the development of the pupils’ identity. LÄS MER