Sökning: "genus h m"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden genus h m.
1. She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. LÄS MER
2. En skönhet klär i patriarkalastrukturer : En kvantitativ textanalys av H&Ms porträttering av kvinnokroppen ur genus- och feministiskt perspektiv
L3-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studie är skapad för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Karlstad Universitet. Uppsatsen skriven på B-nivå, det vill säga 7,5 högskolepoäng. LÄS MER
3. Who is the Conscious woman? : en kvalitativ textanalys av kvinnors representation i H&Ms Conscious Collection-kampanjer
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle ser vi diskussioner rörande klimatfrågor och jämställdhet både på samhälls- och individnivå. Dessa diskussioner engagerar och kan påverka allt ifrån stora aktörer till enskilda individer. LÄS MER
4. Isolation and genomic characterization of three PHA degrading bacteria from the marine environment
Master-uppsats, Lunds universitet/Bioteknik (master); Lunds universitet/Bioteknik (CI)Sammanfattning : The broader goal of this project was to investigate what kind of effects the accumulation of polyhydroxyalkanoates (PHA) in the marine environment might have on the microbial world. Bacteria were isolated from biofilms fouling PHA pellets placed in the sediment-water interface; the goal was to isolate PHA degraders that were also sulphate reducers. LÄS MER
5. Editor’s picks : En kvalitativ fallstudie om hur barn framställs i H&M:s reklambilder i relation till genus, etnicitet, sexualisering och konstruktionen av barn som vuxna
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Vi vill i denna uppsats undersöka hur barn som har storlekarna 92–170 framställs i H&M:s reklamkatalog Spring Fashion 2018. Detta kommer göras både ur ett genus- och etnicitetsperspektiv men också genom sexualisering och konstruktionen av barn som vuxna. LÄS MER