Sökning: "genus hbt"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden genus hbt.
1. Kunskapsproduktion kring fetischism : Att förhålla sig till sakorienterad sexualitet
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Detta projekt söker efter vägledande principer för en kunskapsproduktion kring fetischistisk sexualitet. Detta har utförts genom diskursanalytiska och genealogiska studier av hur fetischism konstrueras i olika sociokulturella sammanhang. LÄS MER
2. ”Trans omnämndes tillsammans med bland annat pedofili…” : I vilken utsträckning uppger unga hbtq-personer att sex- och samlevnadsundervisningen inkluderar ett hbtq-perspektiv?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Det finns idag inga krav på att lärare ska läsa kurser inom genus eller sex- och samlevnad för att få undervisa i ämnet. Detta kan bli problematiskt för hbtq-personer om lärare utgår ifrån toleranspedagogik som inte inkluderar hbtq-personer i normen. LÄS MER
3. “Det heter ju HBT...Q, va?” - en kvalitativ studie om sexualundervisningens förhållningssätt till heteronormen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I dagens samhälle existerar en mängd normativa föreställningar kring kön och sexuell läggning. Det finns tydligt bestämda ramar för vad som ingår i normen, samt vad som faller utanför och därmed stämplas som normavvikande. Idag genomsyras fortfarande hela samhället av heteronormativa antaganden. LÄS MER
4. Genus - Ett problematiskt begrepp : – En studie av pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i hbt-certifierade och icke hbt-certifierade förskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur jämställdhetsarbetet i hbt-certifierade förskolor beskrivs i jämförelse med ickecertifierade förskolor. Hur ser pedagogerna på jämställdhet, genus och kön? Upplever de att de arbetar utifrån en samstämd syn inom arbetslaget? Vad upplever de som svårigheter i jämställdhetsarbetet? Hur bemöter de barnen och hur ser de på barnens möjlighet att agera könsöverskridande? För att ta reda på detta genomfördes en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 11 pedagoger på 7 förskolor. LÄS MER
5. “We’re here, we’re queer, get used to it!” : En studie om HBTQ och heteronormativitet inom motionsanläggningar
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet i föreliggande studie är att belysa HBTQ-individers upplevelser och bemötande inom motionsanläggningar och på vilket sätt detta får betydelse för upprätthållandet av fysisk hälsa och välmående. Hur upplever HBTQ-individer motionsanläggningars normer och hur påverkar heteronormativiteten om hur de uppfattas inom fysisk aktivitet och idrott? Vad influerar HBTQ-individers egna fysiska hälsa? Finns det specifika parametrar som påverkar HBTQ-individers användning av motionsanläggningar? Metod För att kunna granska hur heteronormativiteten präglat motionsidrotten i samhället har queerteorin samt genusteorin dels använts som utgångspunkt för studien som helhet och dels som studiens teoretiska förståelseverktyg i databearbetningarna. LÄS MER