Sökning: "genus i förskolan matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden genus i förskolan matematik.
1. "Jag är inte en så'n som är bra på matte" : Hur faktorer i skolan kan påverka elevers matematiska subjektskapande
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Matematik som ämne har under lång tid uppfattats som maskulint kodat. Sådana genusstyrda föreställningar kan anses leva kvar än idag, då det efter analys av statistik framgår att de personer som väljer yrken och utbildningar som är matematikintensiva till stor del är män. LÄS MER
2. Matematik och estetiska uttrycksformer i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur matematik och musik integreras
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med denna rapport var att undersöka hur matematik och musik integreras i förskolan. Hur synliggör pedagogerna matematiken som finns i musikstunder? Vilka begrepp förekommer? Observeras någon skillnad i bemötandet gentemot flickor respektive pojkar. Fyra förskolor och fyra förskollärare deltog i intervjuer och observationer. LÄS MER
3. Flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan : Ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar matematiska uttryck hos förskolebarn. Syftet med studien är att undersöka och beskriva flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan samt vilka eventuella skillnader som kan iakttas i deras uttryckssätt. LÄS MER
4. Barns tankar om lek : en kvalitativ intervjustudie
M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka vilka eventuella likheter och skillnader som finns, mellan två förskolor, i hur pojkar och flickor tänker om leken. Den ena förskolan hade som fokus att arbeta med språk och matematik på ett lekfullt sätt, den andra förskolan använde i sitt arbete en medveten genuspedagogik. LÄS MER
5. Matematik i förskolan ur ett genusperspektiv : två förskollärares syn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Syftet med studien var att belysa två förskollärares syn på matematik och matematikundervisning, deras syn på barn och matematik samt deras syn på interaktionen mellan förskollärare, barn och matematiskt material. I detta syfte ingick det att studera förskollärarnas syn utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER