Sökning: "genus i förskolan pedagogiska miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden genus i förskolan pedagogiska miljö.

  1. 1. ”De kan hämmas utifrån traditionella könsmönster och mista chansen att utveckla sin egen kreativitet”. : En intervjustudie med sex förskollärare om könsmönster och könstillhörighet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Östling; [2021]
    Nyckelord :Könsmönster; könstillhörighet; genus; förskolan; förskollärare; intervjuer.;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har som syfte att ta reda på hur några förskollärare tolkar och omsätter några av läroplanens, Lpfö:s, skrivningar om könsmönster och könstillhörighet. Undersökningens metod består av sex intervjuer med förskollärare som gjordes med stöd av en intervjuguide. LÄS MER

  2. 2. "Men det är ju bara tjejer som kan vara Lucia!" : - Förskolans värld i bilderböcker utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Jensen; Erika Ljungberg; [2019]
    Nyckelord :Picture books; gender; gender patterns; stereotype; preschool; Bilderböcker; genus; könsroller; stereotyp; förskola;

    Sammanfattning : The starting point for this study is to analyze and explore representations of gender in picturebooks depicting preschool. The Swedish preschool works after the curriculum, where workwith gender is included, and with values that should reflect the practice. This work should bemediated by those who are active in the preschool. LÄS MER

  3. 3. Förskolans pedagogiska miljö : Av vem, för vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lindblom; Elin Lindström; [2019]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; barns inflytande; förskollärarens perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den pedagogiska miljön i förskolan, dvs. den lärmiljö barnen möter i dendagliga verksamheten. Vi har valt att utgå ifrån förskollärarens perspektiv och har, genom intervjuermed verksamma och legitimerade förskollärare, samlat in data. LÄS MER

  4. 4. ”Du hör väl på ordet att det ska vara en man?” - En kvalitativ studie om förskolebarns förhållningssätt till genus, miljö och material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Egzona Rashiti; Muzhgan Borhanzai; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; material; miljö; performativitet; roller;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att uppmärksamma olika könsroller i barnens lek, som möjliggörs av miljöuppbyggnaden och det tillgängliga materialet i förskolan. Studien grundar sig på fältundersökningsobservationer och fältanteckningar. LÄS MER

  5. 5. Planering och utformning av förskolans pedagogiska miljö : En kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter av att arbeta genusmedvetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :josefine Rylandersson; Therese Sjöstrand; [2017]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; förhållningssätt; material; den fysiska miljön och förskola;

    Sammanfattning : I föreliggande studie fanns viljan att undersöka och analysera pedagogers erfarenheter av att jobba genusmedvetet i förskolan när det kom till att planera och utforma förskolans fysiska miljö.  Tanken bakom studien var att undersöka och att synliggöra för hur ämnet arbetas med och även hur det skulle kunna arbetas med. LÄS MER