Sökning: "genus i utomhusmiljön på förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden genus i utomhusmiljön på förskolan.

  1. 1. En jämställd utelek i förskolan : Förskollärarens syn på genus och jämställhet i barnens utomhuslek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Lind; Jessica Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; utelek; förhållningssätt och språk;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sina erfarenheter kring att säkerställa jämställda förutsättningar för barnens utevistelse på förskolan. Metoden som använts är en kvalitativ insamling som består av semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Vänskapens villkor mellan pojkar och flickor i förskolan - En etnografisk studie om möjligheter och begränsningar i barns vardagsliv på en åldershomogen förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hunehäll Berndtsson; [2016-02-12]
    Nyckelord :vänskap; barn; kön; genus; förskola; etnografi;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar villkoren för vänskap mellan pojkar och flickor på en förskoleavdelning med barn i åldern 5-6 år. Detta för att det saknas forskning om vänskap mellan barn av olika kön, forskning som är ett viktigt bidrag för att synliggöra vardagslivets villkor för barn på förskolan samt belysa den svenska jämställdhetsdiskursen. LÄS MER

  3. 3. Jämställda förskolegårdar : går det att gestalta?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Kaisa Rajamäe; [2014]
    Nyckelord :genus; förskola; förskolegård; utemiljö; Lekplats; lek; jämställd; gestaltning;

    Sammanfattning : Det finns goda förutsättningar att gestalta en förskolegård som möjliggör ett jämställt förhållande mellan barn, men då krävs även personalens aktiva medverkan. Syftet med den här uppsatsen är att öka medvetenheten om vikten av en jämställd lekmiljö på förskolegårdar och att försöka komma fram till hur en sådan kan gestaltas. LÄS MER

  4. 4. Samlek i utemiljön? : Förskolebarnets lek i utemiljön ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Alexandra Bertilsson; Malin Stamming; [2013]
    Nyckelord :Genus; kön; jämställdhet; utomhusmiljön;

    Sammanfattning : Enligt förskolans uppdrag ska verksamheten arbeta för att motverka traditionella könsmönstren. För att förskolan ska lyckas med detta krävs det att pedagogerna arbetar genusmedvetet både i inomhusmiljön och i utomhusmiljön. Barnen lär sig av den kultur och det samhälle de växer upp i vad som anses vara kvinnligt eller manligt. LÄS MER

  5. 5. Barns lekvanor : En studie av könssegregerade och könsintegrerade lekar inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hällgren Hellman; Elin Thunberg; [2013]
    Nyckelord :Genus; barn; lek; könsintegrerat och könssegregerat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka i vilken omfattning pojkar och flickor leker tillsammans i förskolan samt undersöka varför barnen väljer att leka könsintegrerat eller könssegregerat. Studiens karaktär är kvalitativ och datainsamlingsmetoden genomfördes med hjälp av observationer på två förskolor. LÄS MER