Sökning: "genus integritet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden genus integritet.

  1. 1. Läsa Leffler bör man! : En undersökning av didaktisk potential i Anne Charlotte Lefflers Sanna kvinnor (1883)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Melki Teymur; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; ojämställdhet; genus; kön; normer; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Det svenska skolväsendet vilar på demokratisk grund och förhåller sig därför till ett värdebaserat arbete. Det innebär att elever, genom sin utbildning, ska lära sig om värderingar såsom: människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor. LÄS MER

  2. 2. Säkerhets- och integritetsbeteende avsikter hos kvinnor och män : En kvantitativ studie om svenska hemanvändare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oscar Glömmé; [2022]
    Nyckelord :Gender; gender differences; security; integrity; behavior; Genus; könsskillnader; säkerhet; integritet; beteende;

    Sammanfattning : Samhällets digitalisering ökar konstant och användare introduceras ständigt till nya element inom informationsteknologi. Baksidan av detta har inneburit att individen förväntas kunna bemöta de risker och hot som digitaliseringen medfört. LÄS MER

  3. 3. En studie om elevers medvetenhet om genus och jämställdhet : Betydelsen av litteratururval och boksamtal för att uppfylla F-3-lärares uppdrag att främja elevers genusmedvetenhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Dysholm; [2021]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; genusnormer; genusmedvetenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to show how a curated selection of literature to be discussed in class will reflect and have an impact on pupils' expressed awareness of gender and equality. Three picturebooks with different perspectives on gender and equality were selected and read in class. LÄS MER

  4. 4. Kvinnans tid är nu : En kvalitativ innehållsanalys av kvinnliga karaktärers representationer i TV-serien ”Vår tid är nu”

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Rebecca Wetterlöv; Isabelle Bringert; [2020]
    Nyckelord :representation; construction; Vår tid är nu ; gender; popular culture; TV Series; women s history; feminism; representation; konstruktion; Vår tid är nu ; genus; populärkultur; TV-serie; kvinnohistoria; feminism;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att genom en innehållsanalys undersöka hur de kvinnliga karaktärerna Maggan, Nina och Christina representeras i förhållande till deras roll och maktposition i samhället i TV-serien Vår tid är nu. Vidare har vi undersökt hur dessa framställningar skiljer sig åt i första respektive sista säsongen i och med feminismens framväxt. LÄS MER

  5. 5. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER