Sökning: "genus lycka"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden genus lycka.
1. Den lyckliga kvinnan : En semiotisk undersökning om skönhetsreklam riktad mot kvinnor
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna uppsats har genom en bildsemiotisk analys utifrån genusteoretiska utgångspunkter analyserathur kvinnlig lycka porträtteras i reklamfilm. Syftet med uppsatsen var att fördjupa mina kunskaperinom ämnet. Min analys utgår ifrån tre olika reklamfilmer från tre olika skönhetsföretag. LÄS MER
2. "Alltså detta är inte min åsikt"
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Bilder i sociala medier förmedlar budskap gällande genus och normer. Särskilt ungdomar mellan femton och tjugofyra år använder sociala medier i allt större utsträckning och tar del av de yrkesroller och privatliv som porträtteras ur ett genusperspektiv. LÄS MER
3. ”Mat, stress, lycka, sorg och vänskap i bisarr symbios” : Hur manliga och kvinnliga vinnare av Sveriges Mästerkock konstrueras i sina kokböcker
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : De senaste decennierna har utbudet av matlagningsprogram och kokböcker ökat dramatiskt, samtidigt som samhället blivit allt mer jämställt. Trots detta är de professionella köken fortsatt kraftigt mansdominerade platser som kvinnor aktivt exkluderas ifrån. LÄS MER
4. Hur barn framställs i H&M-katalogerna
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Denna uppsats ämnar behandla hur barn i de små storlekarna mellan 62-86 framställs i Hennes & Mauritz-klädkataloger. Syftet med studien är att uppmärksamma hur normer och föreställningar om hur barn skall vara och se ut reproduceras och produceras i klädkatalogerna för att på så sätt synliggöra invanda tankemönster i vardagen. LÄS MER
5. Att skapa ett problem och sälja en lösning (To create a problem and sell a solution)
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och belysa de normer kring femininitet som modemagasinet ELLE förmedlar genom text och bild. Genom kritisk diskursanalys av text och semiotisk bildanalys av annonser ämnar vi belysa hur tidningen konstruerar kön ur ett genusperspektiv. LÄS MER