Sökning: "genus marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden genus marknadsföring.

  1. 1. WE DON’T ALWAYS MARCH STRAIGHT - En kvalitativ undersökning om hbtqi-personers förtroende för den svenska Försvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hanna Bodell; Angelika Knutsson; [2019-03-14]
    Nyckelord :Hbtqi; förtroende; Försvarsmakten; reklam; marknadsföring; genus; organisationskultur; intervju; pink washing; maskulinitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad respondenterna som definierar sig inom hbtqi-begreppet anser om den svenska Försvarsmaktens pridekampanjer, samt om de upplever att kampanjerna har haft någon påverkan på deras förtroende för den svenska Försvarsmakten och i så fall om det lett till ökat eller minskat förtroende. Teori: Maskulinitetsteori, genusteori, förtroendeteori. LÄS MER

  2. 2. Unisex is the new black : En kvantitativ studie i hur genusmedvetna konsumenters attityder kan gynna​ ​utformandet av fysiska servicelandskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF); Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Evelina Dahlbo; Edith Rehnberg; [2019]
    Nyckelord :Advertising; Attitudes; Brand image; Clothes; Communication; Corporate identity; Gender; Gender-neutral; Gender segregation; Millennials; Nongender; Service landscape; Servicescape; Sex; Target marketing; Attityder; Butiksmiljö; Design; Exponering; Företagsprofilering; Genus; Genusneutral; Konsumentbeteende; Kön; Könssegregering; Klädbranschen; Millennials; Målinriktad marknadsföring; Servicelandskap; Unisex;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att identifiera kundattityder bland genusmedvetna millennials i avsikt att fastställa hur fysiska servicelandskap med unisexkoncept bör utformas. Utifrån denna information formuleras rekommendationer samt tillhörande modell för företag som ämnar integrera det könsneutrala konceptet i sin butiksprofilering. LÄS MER

  3. 3. The use of social movements in marketing

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Berggren; Karolina Lander; [2019]
    Nyckelord :Social movements; #Metoo; advertisement; Gillette; mixed method; visual advertising; gender in advertising; emotional branding; audience reception; Sociala rörelser; marknadsföring; visuell marknadsföring; genus i marknadsföring; publikmottagning; Social Sciences;

    Sammanfattning : In today’s marketing, we now and then see organizations using socio-political movements. This phenomenon often creates questions amongst its audience whether the organization genuinely cares about the movement, or whether it is just an easy way to capitalize on the movement. LÄS MER

  4. 4. "Killarna går före tjejerna med i princip allting" : En grundad teori om förutsättningarna inom damishockey

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd; Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Stina Bender; Fanny Kroneld; [2019]
    Nyckelord :kvinnor; ishockey; jämställdhet; genus; grundad teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka kvinnor som spelar ishockey. Att undersöka detta har sin grund i ett intresse för genus och jämställdhet och är relevant med anledning av att ishockey är en normativt manlig sport. LÄS MER

  5. 5. Köpbeetenden : Vinkonsumenters val och bortval

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan; Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Anna Hygrell; Richard Ljungström; [2018]
    Nyckelord :Vinkonsumtion; Marknadsföring; Genus;

    Sammanfattning : .... LÄS MER