Sökning: "genus marknadsföring"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden genus marknadsföring.

  1. 6. En studie om kvinnor i ledande positioner i en mansdominerad bransch

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Häggström; Elvira Larsson; [2022]
    Nyckelord :“Employer brand”; “Equality”; “Gender”; “Leader or Leadership”; “Male dominated industry”; “Women or Female;

    Sammanfattning : Syftet med följande kandidatuppsats är att skapa förståelse för vad kvinnor i ledande positioner i mansdominerade branscher värderar hos en arbetsgivare, vilka utmaningar de stöter på i sin roll samt bidra med förslag på hur man kan attrahera fler kvinnor till dessa positioner. Denna undersökning anses viktig då kvinnor idag är underrepresenterade i dessa positioner trots att flertalet studier tyder på att jämställda ledningsgrupper är lönsamt för både individen, organisationen och samhället i stort. LÄS MER

  2. 7. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Könsneutralitet; mode; performativitetsteori; reklam; visuell bildanalys; socialsemiotik; normer och stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER

  3. 8. Spegel, spegel på väggen där. : En semiotisk analys av Sephoras reklam: The unlimited power of beauty

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maya Einarsson Svensson; [2022]
    Nyckelord :Wokewashing; femvertising; Sephora; smink; feminism; genus; reklam; marknadsföring; varumärkesaktivism;

    Sammanfattning : The goal of this essay is to examine Sephora’s video commercial in the context of wokewashing and femvertising. The question constructed for that aim which is the basis of this essay reads as follows: How does the clip use symbols and speech to emphasise a feminist stance in their commercial, and could the movie be used as an example of wokewashing? Different feminist views on makeup and beauty are presented under background to give context to facilitate discussions about whether this is wokewashing and/or femvertising. LÄS MER

  4. 9. Genusarbete i förskolan : en studie om hur förskollärare arbetar för att motverka könsmönster

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Melinda Aqvilin; Fanny Löthman; [2021]
    Nyckelord :genus; könsmönster; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Genus är konstruerat av människan för att beskriva relationen mellan man och kvinna (Svaleryd2002, ss. 29-30). Ett genusarbete i förskolan grundar sig i ett större område, närmare bestämt jämställdhet. LÄS MER

  5. 10. Instagrams påverkan på män och kvinnor. : En kvalitativ studie om skillnader mellan kvinnor och mäns påverkan av reklam på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lisa Karlsson; Felicia Ericsson; [2021]
    Nyckelord :Instagram; social media; gender; women; men; commercial; Instagram; sociala medier; genus; kvinna; man; reklam;

    Sammanfattning : Instagram är en gratis mobilapplikation för socialt nätverk som ger privatpersoner, såväl som företag möjligheten att dela videos och fotografier med varandra. Idag fungerar Instagram även som en plattform för företags reklam och marknadsföring, vilket har påverkat användares konsument-och köpbeteende. LÄS MER