Sökning: "genus mellan gymnasieelever"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden genus mellan gymnasieelever.

  1. 1. Gymnasieelevers tankar inför framtiden : En kvalitativ studie om gymnasieelevers förväntningar på livet efter studenten och vad som styr deras val

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Berglund; Lisa Häger; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; Swedish school; structure; agency; future plans;

    Sammanfattning : Secondary school is not mandatory in Sweden, although the majority of adolescents choose to attend this level of education. The secondary school in Sweden offers programs that prepare students for either work or university. The university programmes are designed to make the students prepared for higher education after their graduation. LÄS MER

  2. 2. Man ska liksom vara snäll och skratta.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Judith Holgersson; [2022-06-15]
    Nyckelord :Genus; heteronormativitet; diskrepans; normer; ideal; krav; Ambjörnsson.;

    Sammanfattning : I styrdokumenten för svenska gymnasieskolan framgår bland annat att gymnasieskolan ska främja demokrati och aktivt arbeta för jämställdhet mellan kvinnor och män samt motverka all form av diskriminering. Från tidigare forskning framkommer att det inom gymnasieskolan råder bristande kunskap om heteronormativitet och att det förekommer olika sociala villkor och utrymmen mellan könen. LÄS MER

  3. 3. Fläskbatongen och skinkmackan : En undersökning av vilka ord som förekommer vid benämning av manliga och kvinnliga könsorgan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Alexandra Viktor; [2020]
    Nyckelord :Pussy; dick; snippa; genitals; feminism; metaphors; language and biological gender; social gender; taboo; swear words; Fitta; kuk; snippa; könsorgan; feminism; metaforer; språk och kön; genus; tabu; skällsord;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ämnad att undersöka vilka ord som används som benämningar för manliga och kvinnliga könsorgan samt att identifiera eventuella likheter och skillnader mellan hur män och kvinnor benämner dessa. Avsikten är även att kartlägga vad metaforerna bland orden säger i relation till samhället i stort. LÄS MER

  4. 4. Kvinnans plats i läroboken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Wilma Dalborg; Lina Frederiksen; [2020]
    Nyckelord :Genus; skola; religion; jämställdhet; diskriminering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnans roll i den svenska religionsundervisningen och hur de framställs i läroböcker i religionsundervisningen. Hirdmans genusperspektiv har applicerats på de tre Abrahamitiska religionerna: kristendom, judendom och islam för att undersöka hur makten mellan kvinnor och män är fördelad och hur det visar sig i läroböcker för gymnasieelever. LÄS MER

  5. 5. Pop/rock-ensemblens möjligheter och begränsningar. En studie om fyra gymnasieelevers upplevelser av ensembleundervisning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Antonia Nordström; [2020]
    Nyckelord :musik; ensembleundervisning; populärmusik; genus; kön; normer; estetiska programmet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik music; ensemble education; music education; popular music; sex; gender; the aesthetic program; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The study examines students’ conception of ensemble class at Arts Program/Music (ES) in upper secondary school in Sweden from a gender perspective, such as sex connected to choice of instrument and claiming space, linked to learning limitations and opportunities. The pop / rock genre dominates music education in Sweden (Skolverket, 2015), like the ensemble groups I have studied, hence perspectives on how gender relates to popular music have been implemented in the study. LÄS MER