Sökning: "genus mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden genus mobbning.

  1. 1. Ungas upplevelser av utsatthet på särskilda ungdomshem- en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Lisa Falk; Nicolina Mattson; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; vulnerability; violence; bullying; special residential youth homes; institutional care; social work; power; gender.; Ungdomar; utsatthet; våld; mobbning; särskilda ungdomshem; instutitionsvård; socialt arbete; makt; genus.;

    Sammanfattning : Syftet med följande litteraturöversikt är att undersöka det aktuella forskningsläget, såväl i Sverige som internationellt, gällande vilka upplevelser ungdomar på särskilda ungdomshem har av utsatthet på boendet. Genom en systematisk litteratursökning återfanns fjorton studier, vilka kvalitetsgranskades och analyserades genom en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Sexuella trakasserier, mobbning och kränkningar vid Luleå tekniska universitet : En kvantitativ sekundäranalys av förekomst och skillnader i utsatthet med perspektiv på makt i akademin

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Matilda Wikberg; [2022]
    Nyckelord :sexual harassment; bullying; violations; sex; gender; power; academia; sexuella trakasserier; mobbning; kränkningar; kön; genus; makt; akademi;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar sexuella trakasserier, mobbning och kränkningar i akademisk miljö. På uppdrag av Luleå tekniska universitet har en sekundäranalys av data från en nationell prevalens­studie genomförts i syfte att beskriva före­komsten av kränk­ningar inom lärosätet samt analysera skillnader i utsatthet. LÄS MER

  3. 3. Hjältar och genus -En kritisk analys av Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnea Hedengran; Alice Larsson; [2021]
    Nyckelord :Hjälte; Genus; Handbok för superhjältar; Intersektionalitet; Mobbning; Makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en kritisk belysning av hur superhjältemotivet och genus presenteras i bokserien Handbok för superhjältar som är populär bland barn och används i skolorna. Bokserien har även en tillhörande lärarhandledning där det finns tips och idéer för hur en kan jobbar med böckerna i skolan. LÄS MER

  4. 4. Utanförskap eller gemenskap med en hörselnedsättning? – en litteraturstudie om hur hörselnedsatta människor framställs i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Gunnarsson; [2020]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; barnlitteratur; framställning; genus; utanförskap; gemenskap; mobbning; relationer; stöttepelare;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att diskutera framställningen av barn med hörselnedsättningar i barnlitteratur och även de konsekvenser som dessa framställningar kan ha på läsare. Studien är utförd genom användningen av några utvalda motiv som grund, för att beskriva framställningen av huvudkaraktärerna i böckerna Superdövis och Dylan Grönöga och jag. LÄS MER

  5. 5. "Vissa är idioter, man kan inte stoppa dem" - En kvalitativ studie om unga mäns syn på näthat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Bergman; Louise Idebäck; Fabian Wennerbeck; [2019-02-07]
    Nyckelord :Näthat; nätmobbning; sociala medier; fokusgrupp; intervju; generation z; män; genus; maskulinitet; disinhibition;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur unga män förhåller sig till näthat som fenomen i sociala medier. Teori: The Online Disinhibition Effect, Genusteori, Maskulinitetsteori. Metod: Kvalitativa intervjuer i kombination med en kvalitativ fokusgrupp. LÄS MER