Sökning: "genus moderna språk"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden genus moderna språk.

  1. 1. En fenomenografisk studie om högstadielärares erfarenheter och upplevelser med användning av pronomenet hen i klassrumsinteraktion : en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Charbel Rafhael Aphram; [2021]
    Nyckelord :gender; they; non-binary; binary; tradition; education; kön; hen; icke-binär; binär; tradition; utbildning;

    Sammanfattning : This study aims to examine high school teachers experiences with non-binary students in different aspects of social and cultural factors. The use of the pronoun they will have a central role in terms of how teachers perceive its signification and function in everyday meetings with non-binary students. LÄS MER

  2. 2. "Den lilla svarta" och de oregelbundna verben : Representationer av kvinnligt och manligt i läroböcker i franska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Palm; [2021]
    Nyckelord :heteronormativity; representations; femininity; masculinity; french; textbooks; genus; heteronormativitet; könsmönster; läromedelsanalys; moderna språk; franska; läroböcker;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att lära elever att kritiskt granska könsmönster och begränsande normer. Elever i högstadiet formar sina identiteter och påverkas av vad de ser och hör i olika typer av skolmaterial. Det gör det relevant att undersöka hur genus och relationer uttrycks i läromedel. LÄS MER

  3. 3. GENUSPÅVERKAN I SPRÅKUNDERVISNING Språklärares syn på elevers prestationer i skolan utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jan Kielar; Ninis Restiana Karlsson; [2017-03-07]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; könsmedveten pedagogik; normkritisk pedagogik; prestation; moderna språk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och bidra med kunskap om språklärares syn på betydelse av genus för undervisning, lärande och bedömning i skolan. Teori: I examensarbetet används några centrala teorier om språkundervisning och språkinlärning samt teorier om genus i skolan, nämligen biologiska förklaringar, socialpsykologiska förklaringar, teori om feminiserade skolan, teorier om maskulinitet och femininet. LÄS MER

  4. 4. Söt och intelligent: Läromedel i italienska på gymnasieskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Sjögren; [2017]
    Nyckelord :genus; läromedel; jämställdhet; italienska; moderna språk; genusvetenskap; representation; stereotyper; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt könsstereotypisering och representationen av kvinnor och män i läromedel i italienska på gymnasieskolan. De analyserade läromedlen till antalet fyra (Prego 1, Ciao 1, Comunicare 1 och Amici 1). LÄS MER

  5. 5. Riktiga män tar plats! : En undersökning av faktaböcker för barn ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Monica Börlin; [2015]
    Nyckelord :Språk och kön; genus; faktaböcker för barn; genusteori; kön och genus; systemisk-funktionell grammatik; SFG;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning om huruvida faktaböcker för barn är jämställda eller inte. Syftet är att undersöka moderna faktaböcker för barn ur ett genusperspektiv genom att studera böckernas texter på lexikal nivå och textnivå samt genom att studera bilderna. LÄS MER