Sökning: "genus motstånd förskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden genus motstånd förskola.

  1. 1. -Vad gör ni? : Pedagogers interagerande i den fria leken på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nadia Charfa; Jenny Falk Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; utomhuslek; fri lek; bråklek; makt; genus; barnperspektiv; barns perspektiv och normkritik.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om förskolepedagogers interaktioner i barns lek med fokus på makt och genus. Metoden som används är kvalitativ och empirin samlas in genom icke-deltagande observationer. De som deltar i studien är förskolebarn och deras pedagoger på fyra förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Lampan lyser på oss män : En fenomenologisk studie av mäns upplevelser av att arbeta i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ivan Hermansson; Kennet Dahlberg; [2016]
    Nyckelord :genus; fenomenologi; förskola; män; kön; misstänkliggörande;

    Sammanfattning : BakgrundFörskolläraryrket är, och har alltid varit, ett kvinnodominerat yrke. Män som ger sig in i förskolan bryter mot normer av vad som anses maskulintsamtidigt som de måste representera en slags allmän maskulinitet. LÄS MER

  3. 3. Spiderman, Ironman samt en och annan hamster : Förskolebarns subjektskapande i actionlek

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tomas Andersson; [2011]
    Nyckelord :Deltagande observation; diskursanalys; feministisk poststrukturalism; förskola; genus; interpellation; kön; lek; maskulinitet; pedagogik; subjekt; våld.;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att utforska förskolebarns köns- och subjektskapande i och i förhållande till lekar med ett actiontema, som Superman, tjyv och polis och transformers. Genom deltagande observation har jag samlat empiri som jag med feministiskt poststrukturellt perspektiv och diskursanalys analyserat. LÄS MER

  4. 4. Oändliga möjligheter eller endast svårigheter? En kvalitativ enkätundersökning om genuspedagogers arbete

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Katarina Linnarsson; [2008]
    Nyckelord :genuspedagogik; skola; förskola; jämställdhetsarbete; intersektionalitet; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka genuspedagogers praktik och upplevelse av sitt arbete. Metoden som används är en kvalitativ enkätundersökning och undersökningsgruppen utgörs av utbildade genuspedagoger i förskola, grundskola och gymnasium. Studien skrivs ur ett socialkonstruktivistiskt intersektionellt feministiskt perspektiv. LÄS MER